Is dikke en erg pijnlijke duim na gips normaal? hoelang duurt totdat ie geneest?

na 10 weken met een breuk in min duim rondgelopen.... daarna 6 weken in het gips gehad wat gisteren was eraf gegaan. ik kan mijn duim haast niet bewegen omdat als ik het beweeg krijg ik een scherpe pijn bij de breuk (net als met een mes iemand van binnen snijdt). hoelang duurt nog totdat ie pijn zakt? zal het ooit genezen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2.9K

Antwoorden (2)

Dit is echt iets, dat je eigenlijk je huisarts voor zou moeten leggen. Die kan je duim ook nakijken, wij niet; daarom zou ik je toch aanraden naar je huisarts te gaan.

Op zich kan het volkomen normaal zijn, dat je duim na het gips nog pijnlijk is. Je hebt je duim 6 weken (of misschien wel langer) niet of nauwelijks bewogen. Daardoor zijn de spieren in je hand stijf geworden. Als je dan je duim beweegt kunnen die spieren een echt scherpe pijn geven.
Dat je duim nog dik is, kan ook normaal zijn na gips. Het gips zorgt ervoor dat vocht minder makkelijk weggaat uit je hand. Bovendien bevordert beweging ook het wegtrekken van vocht, dus als je je duim 6 weken niet hebt bewogen, dan kan je duim/ hand daardoor gezwollen zijn.
Als dit het geval is, dan zou de pijn en de zwelling met een paar dagen minder moeten worden. Gebeurd dat niet, dan kan een fysiotherapeut je wellicht helpen.

Als je de pijn echt in je duim zelf voelt dan is er nog een andere mogelijkheid. Je zegt, dat je eerst 10 weken lang met een gebroken duim hebt rond gelopen, voordat je gips kreeg (zo begrijp ik het althans.) Als een breuk zolang bestaat voordat een behandeling gegeven wordt dan wil de genezing ook wel eens langer dan gebruikelijk duren. Dan zou het dus zo kunnen zijn, dat je breuk nog niet (of onvoldoende) genezen is. Je kan je voorstellen, dat dat een scherpe pijn geeft, inderdaad precies op de plek van de breuk.
Ook dit kan een verklaring zijn voor een aanhoudende zwelling van je duim.
Of dit het geval is kan niemand hier op GV bepalen, daarvoor moet je echt naar een arts. Als deze twijfelt zal hij/ zij een controle foto van je duim laten maken. Als de breuk inderdaad nog onvoldoende geheeld is, dan zou je duim nog weer langer in het gips moeten.
Als dit het geval is, dan gaat de pijn echt niet weg voordat de breuk genezen is. Als de breuk eenmaal genezen is (en dat gebeurt echt wel weer) zal de pijn ook wegtrekken.

Zoals ik al zei: naar de dokter.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het antwoord op je vraag hangt af van de vraag of er een controlefoto is gemaakt voordat het gips eraf ging. Aannemende dat de breuk goed geheeld is, is het toch normaal dat deze stijf en pijnlijk is. De duim heeft immers 10 weken stilletje in het gips gezeten en reageert daarop met stijfheid. Als je de stijve duim toch wilt bewegen doet dat pijn.
Het volgende kan je snel helpen.
Neem een zacht balletje of een spons en vul een teiltje met aangenaam warm, maar niet te heet water. Ga rustig met je hand onder water in die spons of bal een beetje spelen en knijpen. Doe dat op je gemakje. Het gaat niet om kracht. Doe dat een keer of twee per dag gedurende een kwartiertje. Als kort na het oefenen j duim wat minder pijnlijk is, en zelfs een beetje beter beweegt, dan is er niks aan de hand. Ga dan door met oefenen zoals boven omschreven.