komt een tunnelsyndroom altijd goed?

Mijn vriend heeft een zogenaamd tunnelsyndroom waardoor hij nu al een maand zijn hand niet of nauwelijks kan bewegen. Hij heeft een tintelend gevoel in zijn duim, maar zijn bloed stroomt verder wel goed. De dokter zegt dat het een paar maanden kan duren voordat hij zijn hand weer kan bewegen, maar na een dikke maand zien we nog steeds geen enkele vooruitgang. Geneest zoiets zeker? Zijn er manieren om er iets tegen te doen? Bedankt alvast.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2.5K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hij kan zich eraan laten opereren. Niet alles geneest met rust alleen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Probeer het positief te benaderen, door te weten of er mensen zijn die geen verbetering hebben ervaren, vervaagt je hoop op herstel, maar wat er bij een ander gebeurd, hoeft zeker niet bij je vriend te gebeuren, ieder lichaam is anders. Vertrouw op de artsen, niet op mensen met hun eigen ervaringen, vanuit een ander lichaam dan die van je vriend bekeken. Nu vraag je om negatieve ervaringen, maar het lijkt mij beter te vragen om positieve ervaringen, daar kikker je van op. Nu wil je vrijwillig naar nare verhalen gaan luisteren, waar je voor het herstel van je vriend niets aan hebt.
beterschap met je vriend!

Antwoorden (3)

Bij carpaal tunnelsyndroom kan je je hand wel bewegen. Verder is de tinteling ook in de andere vingers m.u.v. de kleine vinger. Vraag een verwijsbriefje naar de neuroloog (let op vaak lange wachttijd). Daar worden tests gedaan met stroompjes in je hand.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Er zijn zeker manieren om er iets tegen te doen, zoals met ergotherapie (bron 1) of een operatie (bron 2).

En zoals bij ELKE behandeling, kan niemand voorspellen dat het voor 100% overgaat, maar je kunt er het beste van uitgaan dat het wél overgaat. Die kans is echt heel erg groot.

Stel dat je vriend zich laat opereren, en de klachten zijn na de operatie niet meteen weg, dan moet hij daar ook niet van schrikken. Het heeft even tijd nodig:
'De klachten die u vóór de ingreep had, zijn na de operatie niet meteen verdwenen.
De nachtelijke tintelingen zijn in ruim 90% van de gevallen verdwenen. Als u vóór de
operatie last had van krachtsverlies en gevoelstoornissen van de vingers, dan kan het
herstel langer duren (tot enkele maanden).'

Dus je vriend mag best gerust zijn op een goeie afloop, hoor.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bij een carpaal tunnelsyndroom (CTS) is sprake van een beknelling van een zenuw ter hoogte van de pols. Het gaat om de nervus medianus, dat is de zenuw die het gevoel en de kracht regelt in de duim, wijs- en middelvinger, en in de ongeveer de helft van de ringvinger. Doorbloedingsproblemen horen daar inderdaad niet bij.

Het kan vanzelf over gaan met rust, vaak wordt in elk geval een nachtspalk voorgeschreven zodat de pols niet gaat 'knikken' in de slaap. Doordat de pols 's nachts recht blijft, heeft de zenuw het meeste ruimte en kan die het beste herstellen. Ook treden bij CTS vaak juist 's nachts de meeste (pijn)klachten op, daar helpt de spalk ook tegen.

Als je vriend zijn duim niet kan bewegen en dit komt inderdaad door CTS, dan zal een chirurg adviseren om niet meer af te wachten, maar een operatie voorstellen. Krachtverlies betekent namelijk dat de zenuw aanzienlijk minder functioneert. Klachten van doofheid en tintelingen kun je rustig even aanzien, maar als er krachtverlies optreedt moet er wel behandeld worden. De zenuw zou namelijk permanent kunnen beschadigen door langdurige ernstige beknelling.

Naast nachtspalken en - afhankelijk van de oorzaak - leefregels of ergonomische adviezen, zijn er globaal twee behandelingen mogelijk: er kan een injectie worden gegeven met een corticosteroïd (ontstekingsremmer). Vooral bij milde klachten werkt dit goed en soms ook afdoende. Bij ernstiger klachten komen de klachten na een injectie echter vaak terug. De andere mogelijkheid is een operatie, waarbij de chirurg het bandje dat om de zenuw loopt, doorhaalt. De zenuw krijgt dan weer meer ruimte en de klachten nemen af.

In het geval van jouw vriend zou er in elk geval een EMG gemaakt moeten worden - als dit tenminste nog niet gedaan is. Daarmee is een verminderde werking van de zenuw aan te tonen of uit te sluiten. Het EMG geeft geen 100% zekerheid, sommige neurologen laten aanvullend wel eens een echo van de pols maken bij een negatief EMG en wel duidelijke klachten. Als uit deze onderzoeken inderdaad blijkt dat de zenuw fors in de klem zit en dat je vriend daardoor zijn duim niet kan bewegen, ga ik er vanuit dat er een operatie voorgesteld zal worden. Bij een dusdanig krachtverlies is afwachten geen logische optie meer. Er moet alleen wel eerst gekeken worden of er inderdaad sprake is van CTS: het helemaal niet kunnen bewegen van de duim past daar namelijk niet helemaal in, tenzij in een heel laat stadium.

Toegevoegd na 3 minuten:
Tijdig behandelen is dus soms nodig (zie reactie)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Heel concreet op je vraag of het "altijd goedkomt": als je op tijd behandelt wel. Maar als er geen spontaan herstel optreedt, is het nodig om op tijd te behandelen als er krachtverlies gaat optreden. Zenuwweefsel dat bekneld heeft gezeten, kan nog best herstellen. Maar als een zenuw zo lang in de knel heeft gezeten dat er langere tijd helemaal geen communicatie is geweest tussen zenuw en spier, dan herstelt het niet altijd meer. Bij tintelingen of doofheid door CTS kun je rustig afwachten als het je weinig hindert, maar als er krachtverlies optreedt kun je je dan beter laten behandelen om te voorkomen dat de zenuw onherstelbaar beschadigd raakt. Als jouw vriend echt door een beknelde zenuw zijn duim niet of nauwelijks kan bewegen, is het wel zaak om verder onderzoek te laten doen en een neuroloog of bijvoorbeeld handchirurg om advies te vragen over het te volgen traject. Ik weet niet wat voor arts tot nu toe dit advies heeft gegeven, maar ik zou in elk geval aanraden om nog eens duidelijk aan te kaarten dat hij zijn duim niet kan bewegen en dat je je hier zorgen over maakt. Tenzij al bekend is wat de oorzaak is natuurlijk en ze weten dat de beknelling niet (meer) aanwezig is en de zenuw nu verder moet herstellen.