Last van trekkend spiertje midden onder voet, wat kan dit zijn?

Bij het lopen en dan druk zetten op mijn voorvoet, trekt er een spiertje precies in het midden van mijn voet. Weet iemand wat dit voor spiertje is?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
4.8K

Antwoorden (2)

Tijdens het lopen kan je veel last hebben van pijn in de voorvoet. Dit wordt ook wel metatarsalgie genoemd. Metatarsalgie is belastinggebonden pijn aan de onderzijde van de middenvoetsbeentjes (metatarsalen). Metatarsalgie is geen diagnose, maar beschrijft een symptoom. Onder deze algemene benaming vallen allerlei klachten onder de voet, m.n. de middelvoetsbeentjes.
Metatarsalgie is in 3 groepen te onderscheiden:
Primaire metatarsalgie. Hierbij is het evenwicht tussen de belasting en de belastbaarheid van de voorvoet uit balans.
Secundaire metatarsalgie. Ook hierbij bestaat dezelfde wanverhouding, maar de oorzaak ligt niet primair in de voorvoet. Een typisch voorbeeld is reumatoide arthritis met secundaire veranderingen in de voorvoet, die de belastbaarheid van de voorvoet verminderen.
Een afzonderlijke groep vormen de afwijkingen die gepaard gaan met pijn in het voorste gedeelte van de voet, zonder dat er statische afwijkingen bestaan. Een voorbeeld hiervan is Morton’s neuroom, hierbij is een zenuwknoop tussen twee midden-voetsbeentjes gezwollen en vaak ook ontstoken.
Ga hiermee eens naar je huisarts of podoloog. Grote kans dat hier een simpele oplossing voor is, om het te verhelpen.

Toegevoegd na 2 minuten:
Dit kan aanvoelen als een trekkend spiertje, maar dat hoeft het niet te zijn.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Kan gewoon een beetje kramp zijn. Met wat rekken en strekken van de voet gaat het waarschijnlijk wel weg.