Is een knieprothese verstandig op jonge leeftijd?

Ik ben 29 en loop al ruim 10 jaar rond met knie problemen. Ik ben 8 operaties verder en geen steek opgeschoten. Ik heb kraakbeen en bot letsel in m'n knie. Alle opties zijn op de weegschaal gelegd alleen een nieuwe knie kan nog. Alles al geprobeerd om van de pijn af te komen. Ze kunnen me garanderen dat ik van de pijn af kom, echter weten ze niet of de prothese afgestoten wordt vanwege het bot probleem. Ik vind het lastig nog een aantal maanden/jaren door lopen met veel pijn en weinig kunnen of gaan voor een nieuwe knie met het risico op afstoting, revisies of andere pijn problemen te krijgen van de prothese. m'n knie is slecht en hoe dan ook kom ik uiteindelijk in aanmerking voor een prothese, dokters zien liever alleen nog dat ik probeer uit te stellen. Ik wil graag door met m'n leven (daarom ook niet langer wachten) maar ben bang voor de gevolgen van het plaatsen van een prothese. Wat zou wijsheid zijn, hoe kan ik mn gedachtes en gevoel op een rijtje zetten?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
3.9K

Antwoorden (2)

In z'n algemeenheid niet. Dat weet je al, want je hebt gemerkt dat artsen terughoudend zijn en liever hebben dat je het zo lang mogelijk uitstelt. Je weet dus al dat zo'n prothese een beperkte tijd meegaat, en dat revisie vaak wel mogelijk is maar niet oneindig. Ook heb je risico op infecties, loslating en geeft ook een nieuwe knie soms beperkingen. Zo worden bepaalde sporten afgeraden en kan het zijn dat je minder kunt buigen of strekken.

Maar jouw situatie is niet "in z'n algemeenheid". Je zult heel secuur de voor- en nadelen moeten afwegen. Aan de ene kant weet je nu wat je hebt en wat je daarmee kunt, en is het veiliger om zo lang mogelijk te wachten. De andere kant is: als je tien jaar zou wachten op een nieuwe knie, heb je daar nog tien jaar lang helemaal niets aan en exact de problemen die je nu hebt.

Mij lijkt dat je, om een goede beslissing te kunnen maken, moeten weten wat de alternatieven zijn. Niet zozeer operatief: die weg heb je al uitgebreid bewandeld. Ik neem aan dat je al bekend bent bij een pijnpoli? Als dat niet het geval is, vraag dan een verwijzing. Een echte specialist op het gebied van pijnbehandeling kan een wereld van verschil maken. En ik bedoel ook het deel van "leren leven met". Ben je al bekend bij een revalidatiearts? In revalidatiecentra en ziekenhuizen met een revalidatieafdeling zou je een programma voor pijnrevalidatie kunnen volgen. Er wordt dan vanuit allerlei disciplines (fysio- en ergotherapie, maar ook maatschappelijk werk en soms psychologie) gekeken wat er gedaan kan worden zodat jij ondanks je pijn zo optimaal mogelijk kunt leven. Bijvoorbeeld door het vinden van de juiste balans tussen belasting en rust, of het gebruik van bepaalde hulpmiddelen. Soms kan een kleine aanpassing al enorm verschil maken in hoeveel pijn je hebt of hoeveel die pijn je daadwerkelijk beperkt.

Als je de opties hebt verkend, moet je inderdaad je gedachten op een rijtje zetten. Daar kan iemand je bij helpen, zoals een gespecialiseerde orthopedieverpleegkundige, een maatschappelijk werker van de revalidatieafdeling, of een reumaconsulent. Al heb je geen reuma, reumapatiënten staan relatief vaak op jonge leeftijd voor precies dezelfde keus, en deze mensen zijn gewend om patiënten te begeleiden met pijn en gewrichtsproblemen. Iemand die bovendien wat basale gespreks- en counselingstechnieken beheerst, kan je goed helpen om inzichtelijk te krijgen wat voor jou belangrijk is zodat je tot een goede beslissing kunt komen.

Succes!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je bent inderdaad erg jong voor een knieprothese. Met gewrichtsprothesen in het zo dat daar geen strikte medische indicaties voor gelden in die zin dat het perse moet. Eigenlijk is het steeds de afweging of de patient het zonder die prothese kan uithouden en/of dat er sprake is van (dreigende) ernstige invaliditeit. Primair geldt inderdaad dat je het beste zo lang mogelijk kunt wachten, maar als dat niet meer te dragen is heb je eigenlijk geen keuze meer. Je zou nog enkele jaren vooruitkunnen met een goede op maat gemaakte brace. De brace vangt veel van de bvalsting op die anders op je knie zou zijn gekomen en beperkt enigzins verdere mechanische schade door verdere overbelasting. De brace die afhankelijk van merk en type tot wel zo'n 2000 euro kan kosten, wordt door de zorgverzekeraar betaald op voorwaarde dat je er permanent op bent aangewezen en dat lijkt in jouw geval wel van toepassing. Keerzijde van een brace is dat dat ten koste kan gaan van de stevigheid van je spieren rondom je knie en die spieren heb je weer hard nodig voor de revalidatie als die prothese er vroeg of laat toch komt. Je zult dus begeleid moeten trainen.
Ik zou je voorstellen hierover de mening van een revalidatiearts te vragen.