Zijn dit puistjes of iets anders?

Beste lezers,
Sinds ik op vakantie ben in Spanje heb ik op eens heel veel van deze "bultjes of puistjes" iets waarvan ik het niet zeker weet (zie foto, kan vies zijn). Heel spontaan maar denk wel dat het zich opgebouwd heeft. Ze zitten vooral in mijn nek, wangen en rond mijn schouderbladen en armen. Tevens heeft mijn rug ze te verduren op sommige plekken. Ik ben erg geschokt want dit is me nooit overkomen. De gemiddelde temperatuur hier is 30 graden en er is veel zon. Ik denk zelf dat het een soort allergie is. Ze jeuken soms maar ik voel ze wel zitten. Ik ben 16 jaar oud.
Ik ben van plan om morgen naar de dokter te gaan.
Mijn vraag dus, denken jullie dat het puistjes zijn of iets anders?

Alvast bedankt

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
4.8K
Poet
10 jaar geleden
Lijkt op gewone jeugdpuistjes. Wel raar dat het zo opeens opkwam. Misschien door bepaalde voeding of een bepaald soort (zonnebrand)creme? Hoe dan ook : goed dat je naar de dokter gaat.

Het beste antwoord

Dit zijn zonneblaasjes. Dit wordt veroorzaakt door zonne-allergie. Je kunt hiervoor Urtizon halen, dit is preventief te gebruiken en ook tijdens het zonnen. Smeer je ook in met een goede beschermingsfactor (factor 50 is het beste) om verdere uitslag te voorkomen.
Om de blaasjes te genezen haal je cardiflor tegen zonneblaasjes bij de Etos.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Ik heb het ook gehad tijdens vakantie maar dat was in een huisje van centerparcs. Omdat mijn kussen vrij laag was legde ik een kussen (zonder hoes) van centerparcs onder mijn eigen. De dag erna bleek dat ik snachts op dag kussen was gaan liggen en zag er net zo uit.
Ik vermoed dat het met se hygiëne te maken heeft.
De rest van de vakantie niet meer gedaan dus. Maar duurt wel langer voordat het over is.
Goed reinigen met water en geen agressieve middeltjes gebruiken.

Als ik jou was, en je slaapt idd ook in vreemd (vies) bedden goed. Even een shirt ofzo als kussensloop gebruiken.

Suc6
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ondanks dat ik je foto niet kan zien, denk ik dat het puistjes zijn. De zon lijkt in eerste instantie heilzaam voor je puistjes: uv-stralen doden bacteriën en de hitte droogt bestaande puistjes uit. Maar niets is minder waar: na de eerste verbetering krijg je net méér puistjes. Die kunnen zelfs tot lang na je vakantie opduiken. Ze ontstaan door verschillende factoren die typisch zijn voor de zomer:
warmte: stimuleert de talgproductie, dus je huid gaat vanzelf al meer glimmen én je hebt meer kans op verstopte poriën.
UV-stralen: brengen de talgproductie in overdrive en maken je huid wat dikker, waardoor je meer kans krijgt op verstoppingen.
producten: in de zomer gebruik je een aantal verzorgings items die je anders niet gebruikt en puistjes kunnen veroorzaken. Zonnecreme en aftersun zijn de grootste verandering: ze zijn meestal rijk van textuur, waardoor je huid wat vetter wordt. Ook de combinatie zweten-zonnecreme-warmte zet je talgproductie extra in gang.
Vochtigheid: in warme landen is de luchtvochtigheid vaak hoger, waardoor je poriën sneller verstoppen en (onderhuidse) puistjes ontstaan.
rebound-effect of Mallorca-acne: niet iedereen krijgt de puistjes al op vakantie, soms komen ze ook pas achteraf. Op vakantie merk je nog niets, maar wanneer je thuiskomt, krijg je plots extra last van puistjes als uitgestelde reactie op de zon.
Ga hiermee naar de arts, die kan je prima adviseren wat je hieraan kan doen en wat je aan kunt schaffen in je vakantiegebied. Blijf zoveel mogelijk van je gezicht af.
Fijne vakantie nog!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het kan ook een soort zonne-allergie zijn. Maar ik zou toch maar even naar de dokter gaan.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik heb dit zo te zien ook gehad. Ik merkte het op tijdens mijn vakantie in belgie. Bij mij zat het vooral in mijn nek en op mijn onderarmen. Ik denk ook dat het met de hygiene te maken heeft, omdat het nou niet echt een hele verzorgde camping was. Ik heb het uit de zon gehouden, dus met een langemouwen shirt en een sjaal, en toen ging het langzaam weer weg. Mijn advies is uit de zon houden.