Is glaswol schadelijk bij inademen?

Als ik met glaswol werk zie ik gelijk ontelbaar veel glas glittertjes in de lucht, dit irriteert langdurig de huid. Uiteraard gebruik ik dan een mondkap, maar is het ooit aangetoond of deze deeltjes in de longen blijven zitten met schadelijke gevolgen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
17.7K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Mondkapje voor en een bril op!

Antwoorden (2)

Ja, dit is schadelijk.
Vezels brengen de meeste schade toe aan de gezondheid bij inademing wanneer ze tot in de longalveolen kunnen geraken. Het aerodynamische gedrag van vezels wordt voornamelijk bepaald door de diameter. De maximale diameter van asbest voor inadembaarheid bedraagt 3,5 µm (geometrische diameter). Voor glasvezels is dat 3,8 µm, voor koolstofvezels 4,6 µm. Geïnhaleerde vezels met een grotere diameter dringen niet door tot diep in de longen, maar kunnen wel de bovenste luchtwegen en de huid irriteren.
Gebruik ook altijd persoonlijke beschermingsmiddelen (mondkapje, handschoenen etc). Ook een scherp mes voor het snijden is aan te raden. Zo komen er zo min mogelijk vezels in de lucht.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het inademen van deze vezels is inderdaad schadelijk (zoals je hierboven ook al kan lezen)

In het ergste geval krijg je er longfibrose van. De vezels zijn niet kankerverwekkend, iets wat asbest bv wel is)

In de bron een link naar een PDF bestand over de risico's van werken met glas- en steenwol