Wie heeft er tips waardoor ik niet meer op m'n ademhaling let en los kan laten?

Al een lange periode ben ik oververmoeid, angstig en depressief. Sinds een paar weken heb ik last van wat ze noemen chronische hyperventilatie. Ik krijg een benauwd gevoel op de borst en ondanks dat ik weet dat er niks ergs aan de hand is verkrampen al m’n spieren en ben ik continue met m’n ademhaling bezig. De therapeut zegt dat ik juist niet op de ademhaling moet letten en dat los moet laten. Dat weet ik zelf ook wel maar wie weet en heeft tips waardoor ik niet meer op m’n ademhaling let, los van het feit dat ik los moet laten? Het is net als met de roze olifant, dan krijg je de opdracht om er niet aan te denken en dan doe je het toch. Het vervelende is dat het niet overgaat tenzij ik een dosis kalmeringstabletten inneem en dat is juist wat ik niet meer wil want ik heb er steeds meer van nodig. Desondanks is het continue benauwd zijn iets wat gewoon niet uit te houden is als het de hele dag voortduurt. Overigens gebruik ik al antidepressiva en heb er al vele gehad in de loop der jaren maar dat schijnt niet te werken.

Toegevoegd na 1 dag:
Ooit een angststoornis opgelopen doordat ik ademhalingstherapie kreeg en dat ging steeds fout omdat ik er teveel in doordraaide. Jaren onderdrukt met medicatie maar dat helpt nu niet meer. Ik heb ontzettende angst voor m’n ademhaling en de benauwdheid die daaruit voortvloeit. Dat is nooit begrepen door wie dan ook. Een angststoornis ga je te lijf door te denken alles is oké en de symptomen gaan vanzelf over maar dat is in dit geval toch anders. Wie kan helpen?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
18.8K
VerlorenZoon
4 jaar geleden
Is dit probleem inmiddels verholpen?
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Hallo,
Ik zit met het zelfde probleem..
Bij mij zei de dokter dat ik rustig moet ademen maar ookal die ik dit, het helpt niets.. het is vooral de pijn die het zo lastig maakt en daardoor word ik angstig. Het hyperventileren komt soms op terwijl ik mog te slapen.. schijnt deels door bewust/ onbewuste stress te zijn maar ik let enorm op het feit dat ik mij niet zoveel meer druk maak in zaken. Ik neem nog geen medicatie ervoor, wel metarelax wat op plantaardige basis is maar eigenlijk helemaal niets helpt. Het kan soms tot een uur of langer duren! Weet ook geen raad...

Antwoorden (3)

Ga een cursus yoga volgen (om te leren ontspannen), of een cursus Alexandertechniek doen (om een goede ademhalingstechniek te leren).
Amadea
9 jaar geleden
Verplaats je ademhaling naar je onderbuik i.p.v. boven in je borstkas ademen. Hier ontspan je van en maakt je rustig. je kunt deze techniek ook d.m.v. een yogacursus jezelf aanleren. De eerste maanden moet je hier bewust mee bezig zijn maar dan merk je ineens dat je het automatisch doet zonder er bij na te denken.
Het klinkt misschien raar maar je zou ook eens een magneetarmband voor een tijd kunnen proberen. Deze zorgt voor een gezonde balans in je lichaam, is mijn ervaring en even voor de duidelijkheid: ik ben beslist geen zweverig type.
9 jaar geleden
Ga naar de dokter of via verwijzing naar een andere behandelaar. Je bent oververmoeid, angstig en depressief. Je bent waarschijnlijk beter met hulp voor aanpak van zowel de oorzaak als de gevolgen, dan op eigen houtje de gevolgen te gaan oplossen. Schaam je er niet voor er zijn heel veel mensen met soortgelijke klachten en met handvatten van een professional kun je je leven een stuk aangenamer maken. Sterkte.

Toegevoegd na 1 minuut:
Het antwoord op je vraag is: de dokter of een andere behandelaar.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Heb ervaring, herken dat, maar denk er anders over. Denk dat er in de loop van de tijd nieuwe visies en behandelingen zijn gekomen en dat je nooit te oud bent om er mee aan de slag te gaan. Als je er nog zo veel last van hebt, ben je naar mijn idee niet uitbehandeld, maar moet je op zoek naar een andere behandelaar waar je je zelf durft zijn en die je wel begrijpt.
tham
9 jaar geleden
Als je van muziek houdt: zet wat goeie muziek op je mobiel en zodra je iets voelt aankomen,doe je je oortje in. Hierdoor wordt je misschien afgeleid van je ademhaling. De gewone radio aandoen ipv oortje is m.i..veel minder doelmatig omdat er tussen de plek van de radio en je eigen lijf dan te veel ruimte zit maar een oortje daarentegen zit aan je lijf vast dus dan is de afleiding groter.