Waardoor kunnen bloedvaten wel eens dichtslibben en wat zijn de eventuele gevolgen?

Zie vraag...

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
4K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Veel verkeerde vetten eten is heel slecht voor je bloedvaten. Van dichtgeslibde bloedvaten kun je heel veel krijgen, bij een hartinfarct.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Waarom hebben bijvoorbeeld de Masai dan nergens last van terwijl die bijna alleen "slechte" vetten uit. Namelijk melk, bloed en vlees.
En wat denkt je van traditioneel levende Inuit?
Dit zijn volken met zeer goeie bloedwaardes. Suikers zijn de oorzaak niet vetten.

Het beste antwoord

"Gezonde slagaders zijn flexibel, sterk en elastisch. Ze hebben een gladde binnenbekleding zodat ons bloed gemakkelijk kan doorstromen. Wanneer vetten en cholesterol zich aan de binnenkant van de vaatwanden vasthechten en zo de slagaders vernauwen en verstijven, krijg je slagaderverkalking of arteriosclerose. De ophopingen en vernauwingen hinderen de bloedcirculatie naar je organen en leiden tot zuurstoftekort in je weefsels. Dit werkt hartritmestoornissen, een beroerte, hartkramp of hartinfarct in de hand. Ook het risico op trombose, de vorming van bloedklontertjes in je aders of slagaders, vergroot. De klonters bemoeilijken de normale bloedtoevoer naar je hart en andere organen of snijden die zelfs volledig af".

"Bij een klein percentage van de hartaandoeningen is er sprake van een erfelijk falen dat de kans op slagaderverkalking verhoogt, zoals hoge cholesterol. Komen hart- en vaatziekten veel voor in de familie, laat je je best op tijd en regelmatig onderzoeken om ernstige problemen te voorkomen. Het dichtslibben van aders gebeurt immers veelal ongemerkt. Veel mensen lopen rond met beginnende of zelfs ernstige vaatvernauwingen zonder dat ze er iets van voelen. Een hartinfarct is dan vaak het eerste, maar meteen ook serieuze teken dat er iets mis is. De sterfte bij een acuut infarct is met één op drie vrij hoog, ondanks de steeds betere behandelingsmogelijkheden".

Oorzaken: o.a. roken, overgewicht, te hoog cholesterol, te hoge bloeddruk en diabetes. Erfelijkheid kan hierbij ook een rol spelen.

Hopelijk heb je zo voldoende antwoord. Linkjes bijgevoegd zodat je het e.e.a. zelf kunt nalezen.

http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/ziekten/12675-hart-en-vaatziekten-bij-vrouwen.html

http://www.neurochirurgie-zwolle.nl/patienteninformatie/schedel-en-hersenen/carotisstenose

http://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/hart-en-vaatziekten.aspx

http://www.gezondheidsrisicotest.nl/aandoening/hart-vaatziekten
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Door dat je rookt of meerookt,krijg je nikotine in je lichaam.Dat komt in je bloedbaan en dat lost de aderwand op.Daardoor krijg je kuiltjes en verruwingen in de darmwand.de slippen dicht en op een gegeven moment slibt de ader/slagader helemaal dicht,met als gevolg dat delen van je lichaam afsterven of minder blord krijgen,waardoor je eerder moe bent