kan antibiotica werken bij chronische rugpijn?

Ik heb een verhaal gelezen dat er is uitgevonden dat 40% van de mensen met chronische rugpijn behandeld kan worden met 100 dagen antibiotica ik zou daar graag meer over willen weten en weten waar ik terecht kan voor een behandeling

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
WAAR heb je dat verhaal gelezen?

Antwoorden (3)

Volgens het onderzoek in de bron helpt dat inderdaad bij 40% van de mensen met chronische rugklachten. Print het artikel uit en ga ermee naar je huisarts en vraag wat die er over denkt en of het bij jou zou kunnen helpen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Er staat tot 40%, die geholpen kunnen worden.
Welk percentage daarvan ook echt baadt heeft staat er niet.
(die 80% gaat over een andere groep)
Als het om een ontsteking gaat kan antibiotica helpen, om de infectie tegen te gaan
Robby BB
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
20 tot 40 procent.
http://www.volkskrant.nl/vk/nl/5270/Zorg/article/detail/3437805/2013/05/07/Antibiotica-blijkt-doorbraak-in-strijd-tegen-rugpijn.dhtml

Dit is nog in de onderzoekfase, dus je zal nog even moeten wachten.

mogelijke redenen waarom je hier nooit meer iets over gaat horen:
Bijwerken zouden wel eens nog erger kunnen zijn dan de rugpijn.
Het placebo effect kan een deel van die 20 tot 40 procent verklaren, misschien zelf het grootste deel.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als het door het placebo effect zou komen hadden ze niets gepubliceerd, dat test je natuurlijk meteen door een dubbelblind onderzoek anders zou het ook niet gepubliceerd worden!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Door de opzet van het artikel ging ik er vanuit dat het onderzoek niet al te uitgebreid was. Die 20 tot 40% is niet echt nauwkeurig te noemen. Antibiotica heeft eigenlijk altijd bijwerkingen, je merkt dat je het neemt, dat kan je dus niet blind testen, of gebruiken ze een placebo met bijwerkingen? Antibiotica doet het volgens het onderzoek veel beter dan een placebo.
http://link.springer.com/content/pdf/10.1007%2Fs00586-013-2675-y.pdf Een lange termijn studie is er nog niet, nu zijn er resultaten tot 1 jaar.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Pas als je het hele onderzoek gelezen hebt mag je iets zeggen over die 20-40. Zomaar iets roepen is niet netjes.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Die 20 tot 40% is een zeer onnauwkeurig waarde, je kan het bijna een gok noemen. Die waarde komt ook niet uit onderzoek, het is een conclusie uit 3 verschillende onderzoeken.
Hoopgevend voor patiënten, maar eigenlijk het lezen nog niet waard.
Dit wordt voor patiënten pas interessant als ze het gaan toepassen bij een grote groep. Leuk trouwens dat je mijn antwoord bekritiseerd, terwijl je zelf informatie verkeerd overneemt. @Chbse: gelezen, dat artikel gaat alleen over het bewijs dat er bacteriën aanwezig zijn. 60 patiënten is niet veel, maar de uitkomsten waren zeer eenduidig, dus het zegt wel wat over die specifieke groep. Er wordt niet voor niks ergens een termijn van 5 jaar genoemd, voor toepassing op grote schaal.