Wat gebeurt er met een aft als je er ijs op houd?

Ik heb een aft onder me tong, en ik vroeg me af; wat gebeurt er als je er bv. ijs tegenaan duwt? Gaat de pijn dan weg of doet het eigenlijk gewoon niks?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
8.6K

Antwoorden (3)

Kou verdooft, dus de pijn gaat even weg tot je tong weer is opgewarmd. Veel verschil zal het dus niet maken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Meestal geneest een aft vanzelf na ongeveer 2 weken. De ergste soort kan wel een litteken achterlaten in de mond. Wanneer je aft langer dan 2 weken pijn blijft doen of zelfs verergert, kan je het best een dokter raadplegen.
Behandeling en preventie
Wanneer je regelmatig last hebt van aften raden de meeste artsen je aan om een allergietest te ondergaan. Hiermee gaan ze na of de oorzaak van de aften een allergie is voor een bepaald voedsel. Zo kan je de oorzaak van de aften wegnemen en van de allergie verlost geraken.

Er zijn natuurlijk ook behandelingen die onmiddellijk de pijn van een aft kunnen doen afnemen. Zo zijn er verschillende soorten gel die de pijn verzachten. In sommige gevallen wordt cimetidine voorgeschreven maar dit medicijn is niet altijd even geschikt. Soms wordt ijs of zoutwater aangeraden om de pijn te verzachten.
De preventie is vaak erg eenvoudig. Aangezien aften vaak door allergieën worden veroorzaakt, volstaat het om van de producten waar je allergisch voor bent weg te blijven. Wanneer je genoeg vitaminen eet, zal je ook minder last krijgen van aften. Ten slotte is de gehele mondverzorging belangrijk voor het vermijden van aften.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Na de kou keert de pijn weer terug.
Je kunt beter je gebit poetsen met de gewone Elmex,dan ben je er binnen 2 a 3 dagen vanaf.