Hoe herken je ingegroeide nagels?

En hoe moet je je nagels knippen om ingegroeide nagels te voorkomen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
3.3K
Ritsuka
10 jaar geleden
Meestal doen ze zeer
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat merk meestal je vanzelf. Je krijgt pijn, de huid rondom raakt geïrriteerd of wordt juist een beetje bleker.

Antwoorden (3)

Over het knippen van je teennagels; RECHT afknippen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Om het ingroeien van teennagels te voorkomen is het op de juiste manier knippen van nagels heel belangrijk. Hoe nagels te knippen:
Knip de nagels niet te kort, de juiste lengte is dat de buitenste rand van de nagel evenwijdig loopt met de bovenkant van de teen.
Knip de nagels van de tenen niet rond maar recht af. Ronde nagels vergroten de kans op ingroeien.
Knip ook nooit een hoek weg uit de nagel ook al doet het pijn! Kans op ingroeien wordt wederom vergroot.
Een ingegroeide nagel is te herkennen aan een rode plek rond de nagel waar vocht uit kan komen. Voor een onmiddellijke verlichting:
Week de voet driemaal daags in soda en trek daarbij de nagelwal licht opzij.
Draag zoveel mogelijk ruime of open schoenen om druk van buitenaf vermijden.
Knip nooit een hoek af rond het pijnlijke gedeelte van de nagel. Ondanks de verlichting is de kans erg groot dat het terug komt.

Hoe eerder je het herkent hoe beter de klacht behandeld kan worden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als een teennagel in de huid groeit in plaats van erover, spreken we over een ingegroeide teennagel. Indien de teen geïnfecteerd raakt kan deze rood worden en opzwellen, etteren en bovendien enorm veel pijn doen. Dit komt meestal voor bij de dikke teen, maar kan ook voorkomen bij de andere tenen. Mensen met dikke of scheve nagels hebben meer kan op een ingegroeide teennagel. Doorgaans zijn dit volwassenen en dan vooral senioren.
Wat veroorzaakt een ingegroeide teennagel?
Er zijn verscheidene oorzaken die kunnen leiden tot een ingegroeide teennagel. Verkeerd geknipte teennagels, te eng zittende sokken of schoenen, herhalend ergens tegen stampend (vb. een voetbal) of simpelweg je teenstoten kan de nagel in de huid laten groeien.
Waaraan herken je een ingegroeide teennagel?
Pijn is het belangrijkste symptoom. De geïnfecteerde nagel kan rood, gezwollen zijn en etteren. Dit zorgt dan ook voor een pijnlijke huid rond de nagel.
Hoe kan je een ingegroeide teennagel voorkomen?
- Draag ruime, comfortabele sokken en schoenen
- Pas je schoenen aan aan de situatie vb. werkschoenen
- Knip je nagel niet te kort en niet te rond
- Wees extra alert bij diabetes
- Als je zelf je teennagels niet kan knippen, schakel professionele hulp in
Hoe wordt een ingegroeide teennagel behandeld?
In de eerste fase kan je zelf de ingegroeide teennagel behandelen.
Ga in geen geval met een scherp voorwerp, zoals een nagelschaartje, onder je nagel. Een naald gebruiken om de pus vrij te laten is een even slecht idee. Hierdoor zorg je enkel voor meer infectie.
Week de teen enkele keren per dag in warm water gedurende een kwartiertje. Steek vervolgens een klein watje onder de hoek van de ingegroeide teen. Draag bovendien comfortabele schoenen of sandalen.
Herhaal deze handeling enkel dagen totdat de nagel genoeg naar boven getild is en niet meer in de huid groeit. Vervolgens kan je de nagel knippen. Let er op dat je de nagel niet te rond knipt om een nieuwe ingegroeide nagel te voorkomen.
Indien dit echter geen oplossing biedt ga je best naar je huisarts. Deze zal je antibiotica geven of, als je nagel te diep ingegroeid is, een operatie voorstellen. Een podoloog zal hierbij onder plaatselijke verdoving het stukje ingegroeide nagel verwijderen. Om te voorkomen dat de nagel opnieuw gaat ingroeien kan de dokter ervoor kiezen heel de nagel te verwijderen of de nagelwortel te vernietigen. In het eerste geval zal de nagel binnen enkele maanden terug groeien.