wat kan de oorzaak zijn van migraineaanval na vliegvlucht?

Na een ochtendvliegvlucht, waarbij ik de hele nacht niet geslapen heb kreeg ik bij aankomst om 12 uur een migraineaanval. Na de rest van de dag en nacht geslapen te hebben voelde ik me weer kiplekker.

De terugweg was de vlucht in de avond en was ik 3 uur in de nacht thuis.

De volgende dag werd ik wakker met hoofdpijn, die in de loop van de dag erger werd. De dag erop werd het nog slimmer en begon ik heel misselijk te worden. In de avond was het zo erg dat ik de dokterspost belde. Zij zei ik een medicijn voor braken bij de apotheek kon kopen en dat dat middel nu zonder recept te kopen is. Ik heb dat laten halen en na een paar uur was ik van de migraine af. Ik heb in mijn leven wel eens vaker een nacht gemist na een vlucht en er was niets aan de hand toen. Het was zelfs een veel langere vlucht.

Ik vraag me dan af of het ouderdom is. Ik ben nu tegen de zestig aan.

Maar een vriendin is nog een jaar ouder en heeft nergens last van.

Ik vermeld er nog bij dat ik jaren geleden een eerste migraine aanval had en daarna nooit meer tot nu met deze vlucht.

Hebben meer mensen deze ervaring en weten zij misschien de oorzaak?

Gonna

10 jaar geleden
7.8K
gonna
10 jaar geleden
Die aanval van jaren geleden was dus niet met een vlucht, maar gewoon thuis.

Antwoorden (2)

Tijdens een vlucht droog je vaak erg uit, omdat de lucht in een vliegtuig zeer droog is.
Vochttekort kan behoorlijk hoofdpijn veroorzaken, mogelijk dronk je te weinig tijdens en na je vlucht en speelde dit mee bij je migraineaanval.

Toegevoegd na 25 seconden:
Vochttekort in combinatie met een slaaptekort.

Toegevoegd na 39 minuten:
Zoals Amadea in een reactie zegt, in een vliegtuig heerst ook een andere luchtdruk dan je normaal gewend bent.
Ritsuka
10 jaar geleden
Amadea
10 jaar geleden
En ik vermoed dat de andere luchtdruk de in een vliegtuig heerst er ook mee te maken heeft.
Ritsuka
10 jaar geleden
ja, dat kan inderdaad ook nog meespelen, ik voeg het toe
Hoofdpijn in vliegtuig door ozon

Veel mensen hebben na een vliegreis last van hoofdpijn of droge geïrriteerde ogen. De oorzaak daarvan is nu bekend. Het is het erg hoge ozonniveau dat in vliegtuigen aanwezig is.

Uit onderzoek blijkt dat ozon negatief inwerkt op lichaamsoliën die in huid en haar aanwezig zijn. Wetenschappers gaan dit effect verder onderzoeken. Het lijkt erop dat de klachten met een aantal eenvoudige maatregelen voorkomen kunnen worden.

Daarbij denkt onderzoeksleider Charles Weschler aan chemische samenstellingen die de ozon in het ventilatiesysteem kunnen afbreken. Dan zou de hoeveelheid ozon afnemen en niet meer schadelijk zijn voor de gezondheid, wat nu wel het geval is. Momenteel is de blootstelling aan ozon in vliegtuigen namelijk meer dan twee keer zo hoog als goed is voor een mens.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
gonna
10 jaar geleden
Dat wist ik niet van dat ozon. Echter eerder had ik er nooit last van. Maar dat ik er nu wel last van heb kan te maken hebben dat ik na de overgang wat sneller klachten heb. Ik heb wel eens gehoord dat die stoom met ozon die schoonheidsspecialisten gebruiken niet goed is als daar teveel in een ruimte komt. Maar dat het ook in vliegtuigen zat dat wist ik niet. Ik vraag me wel af wat ik er zolang dat nog in vliegtuigen aanwezig is er zelf wat aan kan doen buiten veel vocht innemen en buiten niet meer het vliegtuig nemen. Gonna
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hallo gonna
Niets veel.
Optimaal bewegen goede nachtrust voor de vlucht s mij door mijn neuroloog verteld.
Verder vocht wat je al wist.
Het kan ook toeval zijn!
Mijn migraine gaat het eigenlijk gewoon goed met vliegen. Alleen zogeheten ik niet aan mijn rust heb gehouden dan gaat het mis. Het is ook 9/10 de terug reis omdat je dan iets minder ontspannen bent.