Sommige stimulerende middelen zijn slecht voor het hart, maar sporten toch ook?

Het is bekend dat sommige stimulerende middelen en drugs slecht zijn voor het hart. Bekende bijwerkingen zijn bv versnelde hartkloppingen.
Maar bij sporten krijg je toch ook deze versnelde hartkloppingen?

Wat is dan het fysiologisch verschil en waarom zou in dit perspectief sporten dan beter zijn dan het gebruik van deze middelen (afgezien van het feit dat sporten goed is voor je uithoudingsvermogen, je vetverbranding, leuk en sociaal is, etc en stimulerende middelen en drugs andere negatieve bijwerkingen kunnen hebben)? Dus puur het effect op het hart in beide situaties, wat is daar zo anders aan?

10 jaar geleden
1.3K

Antwoorden (3)

Stel een persoon met een rust hartslag van 60.

Tijdens sporten of stimulerende middelen is de hartslag hoger, stel 120, dus geen verschil.
Maar van sporten krijg je conditie en daardoor een lager rust hartslag.

Dus na een tijdje heeft de sporter een rust hartslag van 50 en bij de ander is dat nog steeds 60.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
roelp
10 jaar geleden
ja, maar het gaat om het moment dat versnelling van de hartslag optreedt. Fysiologisch gezien moet in beide gevallen het hart op dat moment sneller pompen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dus alleen het 120 slagen (of meer) gedeelte. Ik denk dat dat gedeelte ook bij sporten niet goed is, alleen het lange termijn effect bij sporten is wel goed.
Er hebben de laatste tijd best vaak berichten van hartaanvallen op het sportveld in de krant gestaan. (dat waren geen oude mensen)
Je gaat er kennelijk van uit dat versnelde hartkloppingen slecht zijn voor het hart. Dit is echter niet waar.

Het hart is een spier, en de beste training voor die spier is intervaltraining. Af en toe dus een sprintje trekken en daardoor buiten adem geraken, is veel gezonder voor het hart, dan bijvoorbeeld het hardlopen van een marathon.

Een sprintje trekken komt ook dichterbij onze natuurlijke oorsprong, dan het lopen van een marathon. Het innemen van stimulerende middelen welke veelal vol chemische rommel zit, is nòg veel onnatuurlijker.

Je hart kan sneller gaan kloppen, na het trekken van een sprintje, maar ook tijdens het bekijken van je geliefde. Dat is allemaal natuurlijk, en daar is niets mis mee.

Let wel, ik heb het hier, zoals je in je vraag omschreef, over versnelde hartkloppingen.
Een hartritmestoornis is iets anders...
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Stimulerende middelen (bv cocaine) hebben een snellere hartslag als bijverschijnsel. Het primaire effect is op de bloedvaten rondom het hart; die vernauwen. Omdat het hart zelf verantwoordelijk is voor zijn zuurstof, moet het vanwege de (relatieve) vernauwing van de kransslagaderen, sneller gaan slaan om genoeg zuurstof naar de hartspier zelf te laten gaan. Wanneer het hart te snel gaat slaan, wordt de vullingsfase van de kamers te kort, waardoor je in feite tekort schiet aan de hoeveelheid bloed die het hart zelf nodig heeft om goed te functioneren. Dat is een soort paradox waarbij het hart uiteindelijk uitput en door zuurstoftekort kan beschadigen ('ischaemie'; het hartinfarct).