Hoe kom ik van een soort van doorgelopen, rode mondhoeken af?

Ben een meisje van 14 en t is heel irritant, m'n moeder zegt er ook vaak wat van.
Lijkt dus op een soort van doorgelopen mondhoeken of vieze mondhoeken.
Soort van rood rondje aan beide kanten van m'n mond.
Alvast bedankt

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
16.4K

Antwoorden (13)

iets van labello, purol of vaseline gebruiken om het vet te houden? misschien is het droog en verhelp je dat hiermee?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit zou wel eens kunnen duiden op een vitaminengebrek.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heb je daar een link van? Ben benieuwd!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Juist!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dat klopt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
http://www.vitamine-info.nl/alle-vitamines-en-mineralen-op-een-rij/vitamine-b2/ "Bij een tekort aan vitamine B2 kunnen er ontstekingen van de huid ontstaan, voornamelijk bij de mondhoeken."
Kan zijn dat je lippen zijn uitgedroogd van de zon, de huid in de mondhoeken is bijna net zo dun dus vaak worden de mondhoeken dan ook een beetje droog en gevoelig. Door bijvoorbeeld pittig eten kan dit erger worden.

Bepanthen schijnt te helpen, cadula balsem ook. De homeopatische creme's Arnica en Calendula werken vaak ook wel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Denk dat het beter is om eerst te proberen goed uit te drogen, dit met behulp van Zovirax.
Heel simpel middeltje is tandpasta, maar zovirax is beter omdat dit ook evt. bacterie/ontsteking aanpakt.
Vet houden met vaseline e.d. maakt je probleem alleen maar erger.
Als dit niet helpt zou ik langs de huisarts gaan want het kan ook een schimmel zijn, daar krijg je dan van de huisarts een zalfje voor.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Niet steeds langs je mobdgoeken likken, je wangen niet steeds naar binnen zuigen.
Als er scheurtjes in zitten is het vitamine gebrek, dus dan gezond en gevarieerd eten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarschijnlijk is het een ontsteking van de mondhoeken. (lipslijmvlies) Het kan meerdere oorzaken hebben. (zie bron) Even naar de huisarts voor advies.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is waarschijnlijk een schimmelinfectie. Ga naar de huisarts voor de juiste behandeling, anders gaat het niet weg.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gezonder eten en/of goed/beter slapen werkt bij mij.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De oorzaak aanpakken is altijd de beste remedie. Kloven in de mondhoeken, want dat zijn het eigenlijk, worden hoofdzakelijk door twee factoren veroorzaakt: een schimmel en/of vitaminegebrek, met name B2.

Wil je allebei die oorzaken aanpakken dan kun je (bij de voordeeldrogist) het beste een tubetje anti-schimmelcrème en een potje vitamine B-complex aanschaffen. Natuurlijk is een goede lichamelijke conditie met gezond eten etc. goed bij het aanpakken van alle kwalen maar dat wist je natuurlijk al.

Probeer je mondhoeken droog te houden en vermijd de bekende lippenzalfjes, zoals Labello en Blistix. Ga naar de huisarts als bovenstaande niet helpt. Het kan ook een tamelijk hardnekkige vorm van eczeem zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tea tree olie op je lippen/mondhoekjes smeren. Werkt goed tegen kleine huidinfecties. Doe dit maar s'nachts want het ruikt erg sterk! (werkt ook super tegen puistjes!)

Toegevoegd na 1 minuut:
oja, tea tree werkt ook tegen schimmeltjes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tekort aan vitamine C vooral meer fruit eten en vooral gezonder eten ,het voelt aan alsof er in de mondhoek een scheurtje is ?Cacaoboter is ideaal om je lippen te verzorgen maar een tekort aan vitamine door slechte eetgewoontes zoals enkel frietkot of hamburgers en weinig groenten en fruit en dan krijg je dergelijke symptomen ook uitdroging ,dus meer water drinken ook !
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
koortslip zalf is 1 van de beste en het hoeft geen dure te zijn de eigen merk zalven van een bekende dogisterij werk heel goed en daar na zorgen dat je lippen een klein beetje vet blijven door lipstik of een lippen balsem

Toegevoegd na 16 uur:
ja maar koorstlip zalf is ook ontstekend remmen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
niet kloten met huismiddeltjes,
je helpt waarschijnlijk het herpes simplex virus opgelopen.
dat is niks om je over te schamen 80% van alle vrouwen en mannen lopen dit op in hun kindertijd door bv een zoen van een tante met een koortslip op je verjaardag.
maar het is wel belangrijk er iets aan te doen.ga naar de apotheek en haal zovirax,was je handen goed.en probeer zo goed mogelijk op te letten dat je niet met je vingers aan je mond zit en daarna in bv ogen,neus zit.ook niet aan je schaamlippen/eikel zitten als je niet gewassen hebt.dit virus zit in je bloed en de rode plekjes kunnen geactiveerd worden door verminderde weerstand/stress en je kunt je zelf(en anderen)dus besmetten zolang je mondhoeken stukzijn/blaasjes hebben.doe er wat aan het gaat niet vanzelf weg en je kan lelijke littekens er aan overhouden.ik spreek uit ervaring en weet hoe vervelend dit is.mocht zovirax niet helpen,ga naar de huis arts.
ik meen het serieus ik heb door onwetendheid het slijmvlies in mijn neus geinfecteerd en iedere x als ik stress of griep heb gaat het daar ook ontsteken ,
succes ermee.
ik snap trouwens niet dat je moeder je niet allang zovirax voor je heeft gehaald of de huisarts om raad heeft gevraagd
groetjes katja