wat zijn de symptomen van een liesbreuk?

Ik heb sinds vandaag een onderhuids bultje laag in de Lies als ik pers of druk op me buik zet woord het een klein beetje groter ook heb ik lichte steken in de onderbuik.. ik ben een vrouw van 16...

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ritsuka
11 jaar geleden
Daar is huisarts voor.

Antwoorden (2)

Bij een liesbreuk heeft de patient een bultje in de lies wat over het algemeen terug naar binnen kan worden geduwd en ofwel een wat zeurderig gevoel in de lies ofwel geen verdere klacht. Het komt veel vaker voor bij mannen.
Gezien je omschrijving denk ik eerder aan een opgezet lymfekliertje o.i.d., maar ik zou zeker even langs de huisarts gaan. Een arts zal het bultje moeten kunnen zien voor een zinnige diagnose. De steken in je onderbuik kan ik ook niet plaatsen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een liesbreuk is feitelijk een klein scheurtje in het buikvlies. Het bindweefsel dat zich in je buik bevindt kan door dat scheurtje naar buiten puilen en vormt een zacht bultje onder de huid. Op zich tamelijk onschuldig, maar het kan wel pijnlijk zijn. Je kunt met je vinger dat bindweefsel weer terug naar binnen duwen, maar het komt weer net zo hard naar buiten floepen. Pas als de scheur een centimeter of vijf is wordt er medisch ingegrepen, want dan is de opening groot genoeg om een stukje van een orgaan (meestal een stukje darm) door te laten. Als er een stukje darm door de scheur puilt, wordt het bloed in de darmwand afgeknepen en kunnen er heel nare en pijnlijke complicaties ontstaan. De ingreep bestaat eruit dat ze een stuk gaas aan de binnenkant tegen de scheur aan zetten. De scheur kan namelijk niet worden genaaid.

Maar voor de goede orde: een arts, die jouw symptomen kan bekijken, kan hier veel beter over oordelen.