wat betekent verhoogde leukocyten, en wat doet het bij een wond?

Dus gaat de wond sneller of juist langzaam genezen?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
2.1K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
bij een wond weet ik het niet, maar verhoogde leukocyten in de urine betekent meestal een beginnende ontsteking

Antwoorden (1)

Leukocyten zijn ook wel bekend als witte bloedcellen.
Deze cellen zijn een belangrijk onderdeel van je immuunsysteem.
Ze vechten als het ware tegen virussen en bacteriën.
Als je leukocyten verhoogd zijn heb je meestal een ontsteking of infectie.
In combatie met een wond is het aannemelijk dat je wond ontstoken is.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
tinus1969
6 jaar geleden
Sterker nog, een wond is eigenlijk per definitie enigszins ontstoken (want ontsteking = noodzakelijke afweerreactie), en de verhoging van het aantal leukocyten is in die zin normaal.