Het evenwicht kan verstoord raken door een irritatie van zenuwen en/of spieren in de nek. Wanneer het buiten koud is trek je waarschijnlijk de schouders omhoog en laat je die weer zakken wanneer je de warmte in komt. Dit geeft een verandering van de spierspanning in de nek waardoor de evenwichtsstoornis "getriggerd" wordt. Probeer de schouders eens hoog te houden wanneer je binnen komt en kijk of het dan ook nog gebeurt. Zo nee, dan is dit de meest waarschijnlijke oorzaak.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Sterke en plotselinge temperatuursveranderingen van het middenoor beinvloeden het evenwichtsorgaan en kunnen draaiduizeligheid veroorzaken. Enkele druppels ijskoud water in de gehoorgang druppelen maakt iemand duizelig. Ik denk niet dat dit ook gebeurt door van een koude naar warme ruimte te lopen of omgekeerd, omdat die temperatuursverschillen het evenwichtsorgaan zo snel niet zullen beinvloeden. Mogelijk is in de door jou omschreven situatie eerder sprake van een door de warmte veroorzaakte vaatverwijding waardoor de bloeddruk daalt en duizeligheid kan optreden.