Wat kan ik nog meer doen om van obstipatie af te komen?

Ik beweeg genoeg, neem voldoende vezels (ook extra zemelen door de yoghurt), drink 1,5 tot 2 liter (ook een glas lauw water op de nuchtere maag) en gebruik 2 á 3 zakjes movicolon per dag. Dit heeft alleen niet het resultaat dat het zou moeten hebben. Door mijn slechte stoelgang is mijn buik altijd ´opgeblazen´ en heb ik vaak last van buikkrampen. Ik zou dit graag anders willen maar zie niet in wat ik nog kan veranderen/proberen.

Toegevoegd na 53 minuten:
Zijn laxeermiddelen ook een goed middel hier voor?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3.5K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Beweeg je op een dag voldoende?
Dat wil bij mij altijd wel helpen
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Movicolon is een laxeermiddel,en je neemt er 2-3 zakjes van op een dag?
Dat is volgens mij teveel hoor.
Ik heb zelf heftige buikrampen gekregen en uiteindelijk zelfs constipatie door het gebruik van laxeermiddelen.
Dan werkt het niet meer en ga je steeds meer gebruiken:een vicieuze cirkel.
Ik gebruik nu alleen nog spijsverteringtabletten die de stoelgang bevorderen (op kruidenbasis)
Misschien kan je dat proberen en een goeie tip is ook dagelijks tarwezemelen door de yoghurt.
Ik koop dat gwn bij de supermarkt (Zonnatura )
Hopelijk heb je hier iets aan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Die movicolon is voorgeschreven door de huisarts. Ik mocht vorige week zelfs met 4 zakjes per dag beginnen als er geen verbetering in zat. En de tarwezemelem gebruik ik al (staat vermeld in mijn bijschrift). Wat zijn die spijsverteringstabletten? En waar koop je ze?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Die spijsverteringstabletten kan je kopen bij het Kruidvat.
Er zitten 220 tabletten in een potje.
Er zitten 6 soorten kruiden in en je mag 6 tabletten per dag in nemen.
Bij mij heeft het echt geholpen.
Je zou ook nog stoelgangthee van het Kruidvat kunnen proberen,daar zitten dezelfde kruiden in.
Maar pas wel op dat je niet teveel gaat gebruiken,dan krijg je daar weer problemen door.
Je mag dat soort dingen sowieso nooit langer dan een paar weken gebruiken.
Ik heb hetzelf langdurig gebruikt maar dat heeft weer een andere reden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik ga morgen eens even kijken bij de kruidvat. Zijn het een soort laxeermiddelen? En zitten er ook kcal in?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Tarwe is het graan waar de meeste problemen van komen. (o.a. door allergenen en gluten)
Als je extra vezels wilt nemen neem dan Psylliumvezels.
http://www.apotheek.nl/Medische_informatie/Medicijnen/Producten/Psylliumvezels.aspx?mId=10704&rId=493
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
(ik zie net een oudere vraag van je)
Ga eens wat meer vet eten!
(als je bang bent om aan te komen, vervang dan suikers door vetten)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik eet de laatste tijd genoeg vet, dus daar zou het niet aan liggen. Ik denk dat ik morgen toch wat laxeermiddelen ga kopen om het even op gang te krijgen. Misschien dat ik ook eens iets als Yakult of Activia moet proberen, al ben ik daar nogal sceptisch over.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja,ze werken laxerend,ik heb zelf in het ziekenhuis een preek gekregen van artsen omdat ik zo veel laxeermiddelen gebruikt had en ik mocht zelfs geen zemelen meer gebruiken omdat ik vanwege mijn ondergewicht niet meer mocht afvallen.
Maar ik ben het zelf gaan afbouwen omdat mijn darmen uit zichzelf bijna niet meer functioneerde,wel uitkijken dus.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kcal zitten er niet in,trouwens.
Het zijn kruidenpilletjes.
Dat proef je ook goed bij het doorslikken>_<
(ik vind het smerig)

Antwoorden (6)

Bewegen
Als je beweegt, zet je je spieren aan het werk. Maar niet alleen dat, je hele lichaam profiteert mee van de beweging. Je darmen worden als het ware ‘gemasseerd’ en raken goed doorbloed. Voor wie last heeft van een moeilijke stoelgang, is bewegen daarom extra belangrijk. Probeer elke dag minstens een halfuur te bewegen, maar meer mag ook!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik zei in mijn vraag dat ik genoeg beweeg. Ik sport elke dag. ;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Sorry niet goed gelezen;)
Ga onmiddellijk naar het toilet als je aandrang hebt, hou je het te lang op, dan wordt de ontlasting harder, door onttrekking van vocht en krijg je vaak een angst om naar het toilet te gaan. Wat onbewust kan ontstaan, ga bij jezelf na of hier het probleem kan liggen. Het is ook goed om bij obstipatie de huisarts te raadplegen, omdat de huisarts een onderzoek kan doen naar de oorzaak, wat de oplossing kan zijn voor een juiste aanpak. Vermijdt laxeermiddelen, tenzij de arts ze voorschrijft, omdat die de darmen lui kunnen maken, zodat ze zelf op den duur niet meer functioneren.

Toegevoegd na 54 minuten:
Als je (langdurig) kampt met een slechte stoelgang kan het wel verleidelijk zijn om over te gaan op laxeermiddelen. Wanneer dit echt incidenteel gebruikt wordt is het niet zo een probleem. Maar regelmatig gebruik om obstipatie te bestrijden is zeker niet aan te raden. Aan laxeermiddelen kleven nogal wat nadelen. Door gebruik van laxeermiddelen wordt de darmflora nog meer verstoord. De darmflora bevat veel goede bacterieën: deze zijn belangrijk voor een goede weerstand en tegen obstipatie. Door het gebruik van een laxeermiddelen (en bij anti-biotica is dit ook het geval) bestrijd je die goede bacterieën. Bovendien raken je darmen gewend aan de laxeermiddelen, waardoor de stoelgang nog trager wordt. Indien er veelvuldig gebruik is gemaakt van een laxeermiddel, kun je echt een probleem krijgen in de vorm van een spastische darm. Een opgezette buik kan na langdurig gebruik een chronisch probleem zijn.

Toegevoegd na 1 uur:
Ga ook naar je huisarts om te vragen of je door moet gaan met de Movicolon, dit middel kan de eerste dagen ook een opgeblazen gevoel als bijwerking hebben, langdurig gebruik wordt alleen op aanraden van een arts geadviseerd, wees hiermee voorzichtig en neem je klacht serieus, darmproblemen kan vele oorzaken hebben, die je hele gezondheid in de war kunnen schoppen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Oke, dus laxeermiddelen wordt niet aanbevolen. Al moet ik toegeven dat ik het wel heel verleidelijk vind wat ik er allemaal over lees. Het klinkt zo gemakkelijk.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als het voor een of twee keer is, is het een prima noodoplossing, maar ga het niet regelmatig gebruiken, ga echt eens naar je huisarts en laat die je adviseren wat te doen. De movicolon heeft al een laxerende werking, twee laxeermiddelen door elkaar gebruiken, is echt niet goed, ik weet dat Movicolon zonder recept verkrijgbaar is, maar ook die middelen kunnen schade aanrichten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb de movicolon op recept via de huisarts met het advies om 3 of 4 zakjes per dag te nemen, alleen dat doe ik nu al ruim 3 weken en dat werkt niet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ga dan niet op eigen houtje andere laxerende middelen nemen, maar ga terug naar je huisarts en vertel dat dit niet afdoende helpt, je darmen zijn de spil van je gezondheid, iets waar je heel zuinig op moet zijn.
Hier heb ik ook heel lang last van gehad,tot dat ik een tip kreeg van iemand.
Heel simpel elke morgen een visolie capsule,echt het werkt bij mij erg goed.
Ik ben er laatst een week mee gestopt omdat zo op waren,nou de problemen kwamen weer,het was duidelijk,ik wil en kan niet meer zonder,en ze zijn ook nog eens gezond.
Ik zou zeggen probeer het.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat je kunt doen om verstopping te voorkomen is het volgende:
eet vezelrijk voedsel, bijvoorbeeld: volkorenbrood, zilvervliesrijst, aardappelen, groenten en peulvruchten
eet sinaasappelen, pruimen en ongeschilde appels
eet eventueel extra zemelen, roer ze bijvoorbeeld door de yoghurt; let op: drink hierna wel veel water, anders zorgen de zemelen juist voor verstopping
eet niet haastig en kauw je eten goed
drink minsten 2 liter per dag
ga direct naar het toilet als je aandrang hebt en neem dan rustig de tijd
beweeg voldoende zodat de darmen in beweging blijven
gebruik geen laxeermiddelen; ze maken je darmen lui en zorgen op den duur voor meer verstopping
gebruik wat extra sla-olie bij de rauwkost, dat laxeert ook
eet een kiwi op de nuchtere maag of voordat je naar bed gaat

Toegevoegd na 2 minuten:
Sommige voedingsmiddelen kunnen voor laxatie zorgen. Voorbeelden hiervan zijn karnemelk, yoghurt, stroop, ontbijtkoek, vocht van geweekte zuidvruchten, rozenbottelsiroop of sinaasappelsap.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
klinkt misschien gek, maar; zet een laptop op je buik en ga een tijdje surfen. helpt bij mij!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een theelepel lijnzaad in je yoghurt roeren, werkt echt super. Ik doe dit bijna dagelijks en merk echt verschil. Kiwi's helpen ook goed (eet er niet teveel want dan werkt het te laxerend ;).