Let op: Startpagina GoeieVraag geeft geen medisch advies. De antwoorden en reacties zijn geen vervanging voor een consultatie bij een arts. Raadpleeg bij gezondheidsklachten daarom altijd een arts.

Wat kan ik nog meer doen om van obstipatie af te komen?

Ik beweeg genoeg, neem voldoende vezels (ook extra zemelen door de yoghurt), drink 1,5 tot 2 liter (ook een glas lauw water op de nuchtere maag) en gebruik 2 á 3 zakjes movicolon per dag. Dit heeft alleen niet het resultaat dat het zou moeten hebben. Door mijn slechte stoelgang is mijn buik altijd ´opgeblazen´ en heb ik vaak last van buikkrampen. Ik zou dit graag anders willen maar zie niet in wat ik nog kan veranderen/proberen.

Toegevoegd na 53 minuten:
Zijn laxeermiddelen ook een goed middel hier voor?

Weet jij het antwoord?

/2500

Bewegen Als je beweegt, zet je je spieren aan het werk. Maar niet alleen dat, je hele lichaam profiteert mee van de beweging. Je darmen worden als het ware ‘gemasseerd’ en raken goed doorbloed. Voor wie last heeft van een moeilijke stoelgang, is bewegen daarom extra belangrijk. Probeer elke dag minstens een halfuur te bewegen, maar meer mag ook!

Bronnen:
http://www.darmgezondheid.nl/consumenten/v...

Ga onmiddellijk naar het toilet als je aandrang hebt, hou je het te lang op, dan wordt de ontlasting harder, door onttrekking van vocht en krijg je vaak een angst om naar het toilet te gaan. Wat onbewust kan ontstaan, ga bij jezelf na of hier het probleem kan liggen. Het is ook goed om bij obstipatie de huisarts te raadplegen, omdat de huisarts een onderzoek kan doen naar de oorzaak, wat de oplossing kan zijn voor een juiste aanpak. Vermijdt laxeermiddelen, tenzij de arts ze voorschrijft, omdat die de darmen lui kunnen maken, zodat ze zelf op den duur niet meer functioneren. Toegevoegd na 54 minuten: Als je (langdurig) kampt met een slechte stoelgang kan het wel verleidelijk zijn om over te gaan op laxeermiddelen. Wanneer dit echt incidenteel gebruikt wordt is het niet zo een probleem. Maar regelmatig gebruik om obstipatie te bestrijden is zeker niet aan te raden. Aan laxeermiddelen kleven nogal wat nadelen. Door gebruik van laxeermiddelen wordt de darmflora nog meer verstoord. De darmflora bevat veel goede bacterieën: deze zijn belangrijk voor een goede weerstand en tegen obstipatie. Door het gebruik van een laxeermiddelen (en bij anti-biotica is dit ook het geval) bestrijd je die goede bacterieën. Bovendien raken je darmen gewend aan de laxeermiddelen, waardoor de stoelgang nog trager wordt. Indien er veelvuldig gebruik is gemaakt van een laxeermiddel, kun je echt een probleem krijgen in de vorm van een spastische darm. Een opgezette buik kan na langdurig gebruik een chronisch probleem zijn. Toegevoegd na 1 uur: Ga ook naar je huisarts om te vragen of je door moet gaan met de Movicolon, dit middel kan de eerste dagen ook een opgeblazen gevoel als bijwerking hebben, langdurig gebruik wordt alleen op aanraden van een arts geadviseerd, wees hiermee voorzichtig en neem je klacht serieus, darmproblemen kan vele oorzaken hebben, die je hele gezondheid in de war kunnen schoppen.

Bronnen:
www.apotheek.nl/Medische_informatie/.../Mo...
www.mens-en-gezondheid.infonu.nl › Gezonde voeding

Hier heb ik ook heel lang last van gehad,tot dat ik een tip kreeg van iemand. Heel simpel elke morgen een visolie capsule,echt het werkt bij mij erg goed. Ik ben er laatst een week mee gestopt omdat zo op waren,nou de problemen kwamen weer,het was duidelijk,ik wil en kan niet meer zonder,en ze zijn ook nog eens gezond. Ik zou zeggen probeer het.

Wat je kunt doen om verstopping te voorkomen is het volgende: eet vezelrijk voedsel, bijvoorbeeld: volkorenbrood, zilvervliesrijst, aardappelen, groenten en peulvruchten eet sinaasappelen, pruimen en ongeschilde appels eet eventueel extra zemelen, roer ze bijvoorbeeld door de yoghurt; let op: drink hierna wel veel water, anders zorgen de zemelen juist voor verstopping eet niet haastig en kauw je eten goed drink minsten 2 liter per dag ga direct naar het toilet als je aandrang hebt en neem dan rustig de tijd beweeg voldoende zodat de darmen in beweging blijven gebruik geen laxeermiddelen; ze maken je darmen lui en zorgen op den duur voor meer verstopping gebruik wat extra sla-olie bij de rauwkost, dat laxeert ook eet een kiwi op de nuchtere maag of voordat je naar bed gaat Toegevoegd na 2 minuten: Sommige voedingsmiddelen kunnen voor laxatie zorgen. Voorbeelden hiervan zijn karnemelk, yoghurt, stroop, ontbijtkoek, vocht van geweekte zuidvruchten, rozenbottelsiroop of sinaasappelsap.

Bronnen:
http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/divers...

klinkt misschien gek, maar; zet een laptop op je buik en ga een tijdje surfen. helpt bij mij!

Een theelepel lijnzaad in je yoghurt roeren, werkt echt super. Ik doe dit bijna dagelijks en merk echt verschil. Kiwi's helpen ook goed (eet er niet teveel want dan werkt het te laxerend ;).

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100