Ik ben altijd heel snel zenuwachtig, iemand idee hoe ik dit kan verhelpen?

Ik ben altijd erg snel zenuwachtig. Ik krijg er dan gewoon buikpijn van. Als we op vakantie gaan, naar een pretpark, ik moet rijlessen (al vaker gedaan) enz. Gewoon kleine dingen. Iemand idee wat je kan doen zodat je niet zo zenuwachtig bent?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
6.3K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Probeer het allemaal eens
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hmm per ongeluk op plaatsten geklikt, ik wilde een antwoord geven zal ik toen ik al begonnen was...

Antwoorden (7)

Niet teveel voor uit kijken... Dus in het nu leven, en dan max een uur vooruit kijken.
En dingen blijven doen die je normaal niet snel zou doen ivm die zenuwachtigheid. Dan wordt het minder eng
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Positieve gevoelens (zoals "je op iets verheugen") komen voort uit positieve gedachten; negatieve gedachten roepen negatieve emoties op. In jouw geval zal je angst waarschijnlijk verband houden met gebrek aan zelfvertrouwen, een negatief zelfbeeld, faalangst en/of je zorgen maken over dingen die niet reëel zijn.

Zoiets verander je niet van vandaag op morgen. Het vergt heel wat oefening om je gedachten te veranderen. Het is een proces dat je kunt bijsturen door te herkennen waar het misgaat en je gedachten dan een andere (lees: positieve) wending te geven. Ook je emoties zullen dan geleidelijk in positieve zin veranderen.

Belangrijk is dat je leert om te relativeren. Neem de dingen in het leven niet zo serieus en durf fouten te maken. ("Wie kan lachen om zijn/haar eigen fouten en tekortkomingen heeft zijn/haar hele leven plezier!"). Vraag je eens af wat het ergste is dat je tijdens je vakantie of autorijles kan overkomen. En stel jezelf dan de vraag hoe reëel het is dat zoiets gebeurt én -mocht het toch gebeuren- hoe erg dat dan eigenlijk is.

Ik kan je twee goede boeken aanraden over dit onderwerp, maar het is alleen zinvol om die te kopen wanneer je er écht mee aan de slag wilt. De boeken staan vol met allerlei oefeningen.

"Ik kan denken wat ik wil…" van René Diekstra:
http://www.bol.com/nl/p/nederlandse-boeken/ik-kan-denken-voelen-wat-ik-wil-en-cd/1001004002909310/index.html
"Denk je sterk…" van Fred Sterk:
http://www.bol.com/nl/p/nederlandse-boeken/denk-je-sterk-en-denk-je-zeker/1001004001961969/index.html

Succes!
11 jaar geleden
Ik kan ook heeeeel erg zenuwachtig worden en neem dan een paracetamol dan word ik écht rustiger, van mijn moeder geleerd en het met de dokter besproken (al jaaaaaaaaren terug) dokter vind het een goede oplossing!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ben zelf ook snel zenuwachtig om te kleinste dingen, ik doe dan even mijn ogen dicht en adem rustig in en uit om kalm te worden en het werkt altijd
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Probeer het allemaal eens wat meer te overdenken, desnoods met pen en papier. Er komt iets aan wat je zenuwachtig maakt. Ga zitten en schrijf:
1 Waarom ben je zenuwachtig, schrijf zoveel mogelijk punten op die blijkbaar fout kunnen gaan of de oorzaak zijn van je zenuwachtigheid. Bijv: ik ben bang dat we een ongeluk krijgen onderweg.
2 Bedenk oplossingen of omzeilmethodes voor de punten die je bij 1 hebt opgeschreven. Bijv hoe verklein ik de kans op een ongeluk.
3 Als je geen oplossingen hebt kunnen bedenken: probeer het dan weg te redeneren aan de hand van eerdere ervaringen: toen ging het ook goed waarom zou het nu fout gaan?

Probeer dus je energie om te zetten in iets waar je wat mee kunt, verder denken dus. Wegrationaliseren!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Terugdenken aan de laatste keer dat je dat gedaan hebt en bedenken dat er toen niks fout is gegaan.

Als het je eerste keer is, probeer dan een scene op te stellen van wat je gaat doen. Wat ik daarmee bedoel: Stel je voor, je gaat naar rijles. Bedenk dan wat voor positieve gebeurtenissen zullen plaatsvinden tijdens de rijles. Kleine dingen als complimenten kunnen helpen, en denk niet aan de fouten die je kan maken.
Als je fouten maakt is het enige moment dat je daar last van hebt tijdens het maken van de fouten en niet van te voren.

Ik hoop dat dit een beetje duidelijk is, maar bij mij werkt het.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je gewoon ergens anders op concentreren
Ga voordat je naar een pretpark gaat gewoon een film kijken die je leuk vind. Je gaat daar dan helemaal in op en denkt er niet meer aan op zenuwachtig te zijn.
Gewoon niet aan denken totdat je het gaat doen.

Haal diep adem en adem weer uit. En dat blijven herhalen.