wanneer spreek je van een hyperventilatiesyndroom?

is dat hetzelfde of verschilt dat van chronische hyperventilatie (aanvallen)?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1K

Het beste antwoord

Nee, het verschilt niet van een chronische hyperventilatie.
Het hyperventilatiesyndroom is een aandoening die er voor zorgt dat iemand regelmatig hyperventileert. De hyperventilatie neemt met andere woorden een chronische vorm aan.
Het hyperventilatiesyndroom wordt in verband gebracht met zowel psychologische als somatische/lichamelijke symptomen.
Hyperventilatiesyndroom staat ook bekend onder de naam psychogene dyspnoe. Er bestaat een duidelijke link tussen paniekstoornissen enerzijds en het hyperventilatiesyndroom anderzijds.

Het hyperventilatiesyndroom kan verschillende effecten hebben op ons lichaam. Er zijn ademhalingssymptomen zoals een gespannen gevoel in de borst, een snelle ademhaling en kortademigheid. Er zijn ook andere symptomen waaronder tintelingen, stijve spieren, zweten en een slap gevoel. Maar ook duizeligheid, een wazig zicht, misselijkheid, angst, een snelle hartslag en tinnitus kunnen tot de mogelijke symptomen van het hyperventilatiesyndroom horen. Veel van deze symptomen kunnen echter ook wijzen op andere medische problemen. Vandaar dat er vaak verschillende tests worden uitgevoerd vooraleer er een diagnose wordt gesteld.
SimonV