Is mijn gele wond ontstoken?

Ik heb twee snijwonden op mijn arm, ze zijn geel en erg pijnlijk. Op een van de twee zit ook een soort van vocht, kunnen deze wonden ontstoken zijn?

Toegevoegd na 2 uur:
De huid om mijn wond is erg rood en soms bloed het.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
4.6K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik zou best eens naar de dokter gaan, want dat is niet normaal

Antwoorden (3)

Ja, die zijn ontstoken. En omdat ze op je arm zitten, is het ook een beetje lastig om er zelf iets aan te doen (een vinger kun je nog makkelijk weken in Biotex of soda). Hier moet je wel even mee naar de huisarts.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Die wonden zijn duidelijk ontstoken. Als ze niet zo groot zijn een verbandje met trekzalf erover heen zodat de ontsteking weggaat. Zijn ze groot en heel vies naar de dokter gaan morgen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bij gele wonden moet worden beoordeeld wat het gele materiaal is. Het zwart geel rood model is handig voor het indelen van wondbedekkers maar stelt de zaken soms te eenvoudig voor. Zwart is vrijwel altijd zwarte necrose (soms is het een stolsel) en moet worden verwijderd; rood is doorgaans gezond granulatieweefsel en een teken van herstel; maar geel kan van alles zijn. Het kan zijn gele necrose, maar ook de dermis en het subcutaan vet hebben een gele of geelwitte tint, evenals wondvocht (exsudaat), pus en fibrinebeslag. Fibrine is een eiwit dat zich vormt in een wond, uit fibrinogeen dat uit de vaten lekt. In elke wond wordt fibrine gevormd, dat is normaal. In veneuze ulcera wordt veel fibrine gevormd, door de verhoogde druk in het veneuze systeem lekt dit overmatig uit de vaatjes. Er kan een dikke gele laag fibrine ontstaan, dit wordt een fibrine beslag genoemd.

Als het gele necrose is, moet het worden verwijderd. Dit kan het best worden gedaan met een pincet en een mesje of een schaartje. Verweekt materiaal kan ook met een scherpe lepel (curette) worden verwijderd. En het kan met frequente verbandwisselingen worden verwijderd.
Als het dermis en/of subcutaan vet is, dan hoeft het niet perse te worden verwijderd: bij een conservatief wondbeleid zal in dit weefsel vaatnieuwvorming ontstaan en gaan gele gedeelten geleidelijk over in rood granulerend.

Als het pus is of purulent exsudaat (wondvocht met daarin veel granulocyten) dan moet men bedacht zijn op wondinfectie en de therapie daarop afstemmen. Dat betekent dat antibacteriële oplossingen, zalfgazen of zalven kunnen worden ingezet, of een zilververband, en bij ernstige infectie systemische antibiotica.

Naar de huisarts met je wonden.

Toegevoegd na 26 minuten:
Een ontsteking herken je aan een kloppende pijn en vaak is de huid rond de wond rood, de huisarts kan bepalen of de wond ontstoken is of niet, dat is met de informatie die jij geeft, moeilijk te zeggen.