Waarom ben ik de hele dag moe als ik s'morgens ga sporten?

Over het algemeen sport ik altijd direct na werktijd. Soms kies ik er voor om op een vrije dag in de ochtend te gaan sporten (altijd pas na een ontbijt). Het rare is dat ik er in de avond vaak energie door krijg maar als ik in de ochtend heb gesport ben ik de rest van de dag erg moe. Heeft iemand tips om dit te voorkomen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
10.8K

Het beste antwoord

Ik heb er nog eens over nagedacht (zie reacties). Het heeft bij mij absoluut niets met eten te maken. Ik eet iedere dag (gezond) hetzelfde als ontbijt. Ook elke avond een gezonde maaltijd. Als ik sport (s ochtends of s avonds) eet ik op beide tijdstippen niet anders dan normaal en toch s avonds geen vermoeid gevoel en s ochtends wel. Nu viel me vandaag in dat een collega van mij precies hetzelfde had. Zij heeft dit laten testen (fysiotherapeut volgens mij). Wat bleek, het had met haar eigen energiewaardes/level te maken. S ochtends had zij nog niet veel energie waardoor ze dus (door te gaan hardlopen) te veel van haar lichaam vroeg. In de namiddag en vroege avond waren haar energielevels het meest optimaal, dus haar werd dan ook geadviseerd om op deze tijdstippen te gaan hardlopen. Ik weet even niet meer hoe dit precies was geobjectiveerd, maar het was wel echt aantoonbaar. Dus Miranda: wellicht hebben wij hetzelfde.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
gonna
11 jaar geleden
ik heb het ook. Ik kan niet sporten in de ochtend. Echter mijn lichaam geeft het aan. Het sporten gaat gewoon niet goed in de ochtend. Stijf en het kost me ook zoveel moeite dat ik het niet leuk vind. Sporten in de avond gaat goed en veel gemakkelijker gonna

Andere antwoorden (2)

Misschien ontbijt je te laat, of niet goed voor het sporten, dan heb je niet voldoende brandstof op gedaan.
Als je ‘s ochtends gaat sporten is dat het beste om 1 à 2 uur voordat je gaat sporten een licht ontbijt te eten. Dit ontbijt kan het beste bestaan uit:
1. Voor helft eiwitten
2. Voor de helft uit koolhydraten.

Voorbeeld: een goed voorbeeld is magere yoghurt met muesli en eventueel wat fruit, maar brood met zoet beleg (appelstroop of jam) en magere vleeswaren (kipfilet, rosbief, ham) is ook goed.

Eet ook de dag dat je 's ochtends sport, de hele dag door kleine hoeveelheden, dat houdt je energie op peil, bijv om de 3 uur iets gezonds.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat is toch gewoon omdat je die energie dan niet meer hebt omdat je s'ochtends al hebt gesport