Let op: Startpagina GoeieVraag geeft geen medisch advies. De antwoorden en reacties zijn geen vervanging voor een consultatie bij een arts. Raadpleeg bij gezondheidsklachten daarom altijd een arts.

Waarom ben ik de hele dag moe als ik s'morgens ga sporten?

Over het algemeen sport ik altijd direct na werktijd. Soms kies ik er voor om op een vrije dag in de ochtend te gaan sporten (altijd pas na een ontbijt). Het rare is dat ik er in de avond vaak energie door krijg maar als ik in de ochtend heb gesport ben ik de rest van de dag erg moe. Heeft iemand tips om dit te voorkomen?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Ik heb er nog eens over nagedacht (zie reacties). Het heeft bij mij absoluut niets met eten te maken. Ik eet iedere dag (gezond) hetzelfde als ontbijt. Ook elke avond een gezonde maaltijd. Als ik sport (s ochtends of s avonds) eet ik op beide tijdstippen niet anders dan normaal en toch s avonds geen vermoeid gevoel en s ochtends wel. Nu viel me vandaag in dat een collega van mij precies hetzelfde had. Zij heeft dit laten testen (fysiotherapeut volgens mij). Wat bleek, het had met haar eigen energiewaardes/level te maken. S ochtends had zij nog niet veel energie waardoor ze dus (door te gaan hardlopen) te veel van haar lichaam vroeg. In de namiddag en vroege avond waren haar energielevels het meest optimaal, dus haar werd dan ook geadviseerd om op deze tijdstippen te gaan hardlopen. Ik weet even niet meer hoe dit precies was geobjectiveerd, maar het was wel echt aantoonbaar. Dus Miranda: wellicht hebben wij hetzelfde.

Misschien ontbijt je te laat, of niet goed voor het sporten, dan heb je niet voldoende brandstof op gedaan. Als je ‘s ochtends gaat sporten is dat het beste om 1 à 2 uur voordat je gaat sporten een licht ontbijt te eten. Dit ontbijt kan het beste bestaan uit: 1. Voor helft eiwitten 2. Voor de helft uit koolhydraten. Voorbeeld: een goed voorbeeld is magere yoghurt met muesli en eventueel wat fruit, maar brood met zoet beleg (appelstroop of jam) en magere vleeswaren (kipfilet, rosbief, ham) is ook goed. Eet ook de dag dat je 's ochtends sport, de hele dag door kleine hoeveelheden, dat houdt je energie op peil, bijv om de 3 uur iets gezonds.

Dat is toch gewoon omdat je die energie dan niet meer hebt omdat je s'ochtends al hebt gesport