mijn moeder van 84 heeft een 'versleten knie'. Kan pijnstilling een oplossing zijn of is een knieprothese de enige optie? (ze gebruikt nu niets)

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Pieter2011
11 jaar geleden
Lastig hoor, op die leeftijd!

Antwoorden (4)

De enige échte oplossing zou een prothese zijn. Immers is pijnstilling slechts het afnemen van de symptoom pijn, maar doet niets aan de veroorzaker (de knie).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dit is tussem twee kwade de beste moeten kiezen.
Die beslissing neem je het best in overleg met de behandelend arts.
Het zal erg afhangen van de verdere conditie van je moeder en hoe ze kan herstellen van de operatie.
Heeft ze bv diabetes, is ze, afgezien van haar versleten knie, nog goed ter been, hoe is haar gewicht en algehele conditie.
De voors en tegens tegen elkaar afwegen dus.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als u aan de versleten knie(en) veel pijn hebt, dan kan de behandeling bestaan uit een injectie. Daarbij krijgt u een vloeistof in de knie(en) gespoten om de pijn te remmen. Deze vloeistof is lidocaine. Zonodig kan de vloeistof worden aangevuld met cortison; dit is een bijnierschorshormoon. Hierdoor vermindert de zogeheten mechanische ontsteking van de pezen en het kapsel in de knie. De injectie krijgt u tijdens het eerste poliklinische bezoek toegediend. Meestal wordt er een vervolgafspraak gemaakt om het resultaat van de injectie te controleren. Soms is het noodzakelijk om de injectie te herhalen.
Lees verder bijgevoegde link.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je moeder heeft, al naar gelang de ernst van de situatie keuze tussen een hele en een halve(Oxford) prothese.
Dat is iets wat de orthopedisch chirurg uit moet maken.
Alle ander middelen zij nuiteindelijk maar lapmiddelen en zullen geen permanente oplossing bieden.