Wat kan de pijn in mijn voet zijn?

Ik heb onder mijn (in de bal) voet pijn en dan vooral als ik een hak draag. Het is dan net of er 2 botjes over elkaar "knakken" en dit is pijnlijk. Elke keer als ik een stap zet dan gebeurt dat. Automatisch loop ik scheef op mijn voet om het te ontlasten. Ik draag al bijna nooit hakken maar met de feestdagen wil ik dat graag.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.3K

Antwoorden (1)

Pijn in de voorvoet kan van alles zijn. De meest voorkomende voorvoetklachten die ik zie is een soort ontsteking van het kapsel wat om de gewrichtjes heen zit. Of een zenuw die klem zit en steeds wegschiet. Het laatste lijkt me het waarschijnlijkste omdat je dat 'knakken' aangeeft, dat kan de zenuw zijn die steeds wegspringt, en je geeft aan dat het echt in de voet zit en niet onder de bal.
En door een hak komt er meer druk onder de voorvoet omdat je daar meer op staat, waardoor je er sneller last van hebt. Ik heb jou schoenen niet gezien, maar hakken zijn vaak ook wat smaller dan gewone schoenen, dit kan ook mede een oorzaak zijn, want als ze wat strakker zitten klemt het ook meer de voet in en ook de zenuw.

Als je meerdere hakken hebt kun je het beste kiezen voor de minst hoge hak en de breedste schoen aan de voorkant (evt. even passen en meten, welke het comfortabelste loopt). Als je ergens heen gaat waar je veel moet staan en lopen is het dus af te raden om de hakken aan te doen. Wanneer je de meeste tijd zittend doorbrengt is het minder erg om ze aan te doen en probeer dan ook zo min mogelijk te lopen. Voor de zekerheid andere schoenen meenemen, niet door blijven lopen wanneer het te pijnlijk wordt, want dan kun je er last van blijven houden.
Heb je toevallig van die gel-pads liggen ergens?(die zijn te koop bij de meeste schoenenwinkels)Die kun je gebruiken om je voorvoet te ontlasten. Dit moet je doen áchter de pijnlijke plek, en niet bovenop, zeg maar achter de bal van de voet. (Zie plaatje in bron, dat groene is een voorbeeld) Dit zorgt ervoor dat de voorvoet een beetje gaat zweven als het ware en dat die zo ontlast wordt. Het kan goed zijn dat het niet helpt omdat in hakken de voet anders staat dan in platte schoenen. Als je dat niet in huis hebt (de winkels zijn nu dicht..) Dan kun je ook proberen om een dik stukje stof of vilt o.i.d. vast te maken onder je voet.
Je kan hem ook onder je voorvoet plaatsen, het bovenstaande gebruiken wij in de podotherapie, maar omdat het zacht is kan het ook ontlastend werken. Het is even uitproberen. Je moet dit niet zien als therapie, maar voor die ene keer dat je op hakken loopt kan het genoeg zijn.

Even voor de duidelijkheid: het kan ook iets anders zijn, ik beantwoord jou vraag naar mijn ervaring en wat ik aan informatie heb. Voor een officiële diagnose zou je toch naar een podotherapeut moeten gaan. Dit raad ik je ook aan als je in het dagelijkse leven ook last krijgt van deze klacht.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat ik heb beschreven is tijdelijk omdat je nu niet meer naar de dokter/podotherapeut kan voor de feestdagen. Als het erg wordt kun je ook een pijnstiller nemen, maar doe liever je gewone schoenen aan. Als je nooit hakken draagt kan de klacht ook een andere oorzaak hebben, want vaak heb je niet plotseling last als je verder nooit hakken draagt. Het kan zo zijn dat de klacht nog niet is 'doorgekomen' in het dagelijks leven. Wat ik al zei: ik raad je dus aan om naar een podotherapeut te gaan, want je kan ook preventief werken voordat de klacht echt doorkomt. En een podotherapeut is meer dan alleen steunzolen, hij kan je ook advies geven qua schoenen en belastbaarheid etc...
(Sorry, ik kon het niet meer bij mijn antwoord zetten, dus vandaar bij reacties)
Succes en fijne feestdagen!