waarom worden morfine pleisters niet plaatselijk gebruikt?

bv als iemand zenuwpijnen heeft in zenuw uitlopers van de voet of vingers. Waarom wordt het pleister dan ter hoogte van het hart geplaatst en niet lokaal waar de pijn werkelijk is?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Omdat het niet werkt tegen acute en plaatselijke pijn.
De werking van de fentanylpleister is pas na 12 tot 24 uur optimaal. De pleister is daarom niet geschikt voor de bestrijding van acute pijn.
Morfine werkt op de hersenen.
De Fentanyl zorgt ervoor dat het `pijnbericht` in de hersenen niet of minder sterk aankomt. Hierdoor voel je de pijn minder en reageer je er rustiger op.
Maar het heeft tijd nodig om te zorgen dat het spul via de huid in je lichaam
is opgenomen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Het plakken op de pijnlijke plek geeft niet sneller resultaat, de medicatie wordt via de huis in het bloed opgenomen waarna de pijnstillende werking begint.
Waar de pleister geplakt wordt maakt eigenlijk niet uit, alleen om te zorgen dat de hechting goed is en blijft, pleister blijft een aantal dagen zitten, is het belangrijk om op een paar dingen te letten.
Geen haren, geen vettige huid, plek waar bij bewegen de pleister niet los gaat en zo nodig waar men zelf bij kan. Net onder het sleutelbeen is vaak een plek die aan deze eisen voldoet, moet bij mannen soms het scheermes even over.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je een paracetamol slikt gaat die toch ook via je slokdarm naar je maag, terwijl je 'm bijvoorbeeld neemt vanwege hoofdpijn! Geldt voor veel medicijnen...
Amadea