Wat kan ik doen aan diepe innerlijke kou (alsof er ijs door mijn aders stroomt)?

Ik heb een koudegevoel zoals nog nooit tevoren. Dat heb ik normaal niet. De verwarming staat hoog op 25° en ik heb al veel thee gedronken.Maar alleen mijn maag wordt daarmee warm. Eventjes. Ik ben ook dik genoeg gekleed. Maar het blijft. Het is alsof de warmte op mijn huid blijft plakken.
Ik voel rillingen van binnen uit, overal in mijn lichaam. Heb ook lichte keelpijn, maar zeker geen griepgevoel.
Wat kan ik doen om me toch een beetje behaaglijker te voelen?

Toegevoegd na 1 dag:
ik ben nu ook gaan braken deze voormiddag. ik voelde me nog verschrikkelijk moe als ik opstond, net alsof ik een dozijn slaappillen had genomen. Kon niet op mijn benen staan, zwijmelde.
Dus ik dacht dat ik lage bloeddruk had en heb koffie gedronken. Maar ik heb alles terug uitgebraakt. Ook het glas water nadien en mijn ontbijtje (brood met vegetarische pasta, eet ik vaak).
De kou blijft, heb jullie tips gevolgd (voor zover mogelijk) maar heel de nacht liggen rillen.
En vreselijk gedroomd over achtervolgingen en zo. Dat (dus nachtmerries) heb ik soms nog na een zware maaltijd als ik dan te snel naar bed ga. Maar dat heb ik nu dus niet gegeten gisteren, gewoon gekookte aardappelen veggie burger en gestoomde broccoli zonder saus en vetarm. als nagerecht een toastje met aardbeienconfituur (light). Maar blijkbaar is er toch iets mis met mijn spijsvertering, ondanks lichte maaltijd. Ik durf nu niet meer te eten uit schrik om nog te braken.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
53.3K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ik heb het zelf ook zo nu en dan en ik hoor meerder mensen om me heen. wat erg prettig is, is een electrisch verwarming soort dekentje om je heen. ik heb deze bij de lidl gekocht, maar ergens anders verkopen ze deze wellicht ook. deze doe ik dan vooral om mij nieren en lever gedeelte. heb je je temperatuur al gemeten? als deze lager is dan normaal kan het je lever zijn. ook pas ik dit dan toe. succes! ook bij stress wordt je er iets rustiger van.
liveisgreat
11 jaar geleden
op grond van je toevoeging, zou ik je toch adviseren eens langs te gaan bij de huisarts...
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Vegetarisch, vermoeidheid en kou.
Wellicht hier eens naar kijken? (Samen met een huisarts)
Vitamine B12 B12 zit in natuurlijke producten en zorgt ervoor dat je zenuwstelsel goed werkt. Ook helpt het rode bloedcellen aanmaken. Volgens 123voedingsadvies is het goed om als vegetariër zuivel, kaas, eieren, vleesvervangers of een vitamine B12- supplement te nemen om zo een B12- tekort te voorkomen. Tintelende armen, duizeligheid, koukleumen (koude voeten en koude handen) en vermoeidheid zijn een paar symptomen van een vitamine B12 tekort.

Het beste antwoord

Volgens mij ben je toch een beetje "ziek" aan het worden. Enkele tips :
- als je lichaam dit toelaat, is eens buiten gaan ook goed. je moet dan wel ferm doorstappen zodat je bloed wat circuleert in je spieren. Bij het binnenkomen krijg je dan een warmtegevoel.
- minder effectief maar ook wel okee als je niet naar buiten kan of wil : kruip onder een dik deken met een warmwaterkruik of kersepitkussen en drink verder warme dranken
- een "grog" wil wel es helpen als je zo een innerlijke koude hebt. dus thee met een scheutje "sterke drank" in (niet teveel) en honing. Of een warme wijn (Glühwein is niet voor niks ontstaan). Ook bepaalde kruiden, zoals gember en kaneel kunnen je van binnen "opwarmen".
- koude tegengaan lukt het best als je je warme kleding "op je huid" draagt. Dus een dikke pullover met niks eronder is minder effectief dan een dunnere pullover met daaronder een thermoshirt.
- es in een sauna gaan kan je ook van binnen en buiten verwarmen.
Ik zou toch maar even mijn lichaamstemperatuur in het oog houden. Vaak gaat (komende) koorts gepaard met een rillerig gevoel.
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ik heb dan een verkoudheid gekregen, dan was het koudegevoel gedaan, dus ik was ziek zoals je schreef.

Andere antwoorden (4)

Lang en warm douchen help bij mij altijd als ik het koud heb en niet meer warm kan worden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zorg in ieder geval dat je handen en voeten warm zijn. Hiervoor helpt het als je wollen sokken en handschoenen (zonder vingers is wel zo praktisch) aan doet. Vervolgens een elektrisch kussentje op je benen (of een warme kruik) en een warme (liefst wollen) deken er over heen. Bij mij werkt dit goed. Soms helpt alleen een sjaal al, maar ik ben soms ook door en door koud. Vooral als ik heel moe ben. Het elektrische kussentje doet dan wonderen. Deze was eerder te koop bij de Blokker. Succes!

Toegevoegd na 1 dag:
Ik lees net op internet dat het ook door te droge lucht kan komen dat je het koud hebt terwijl het wel warm is. Op de site staat o.a. :

Klachten bij een te droge lucht treden doorgaans niet van de ene op de andere dag op. Pas na dagen of weken beginnen de klachten op te treden. Droge keel / Prikkelhoest / Droge huid / Gebarsten lippen / Droge ogen, branderig gevoel in de ogen / Geïrriteerde luchtwegen / Hoofdpijn / Vermoeidheid / Moeite met concentreren / Koudegevoel, terwijl het niet koud is / Verlaagd immuunsysteem
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ik ben inderdaad heel moe. Heb de dienst van een collega overgenomen deze week dus draai al volle twee weken dubbel shifte Dus heb gewerkt tot gisteren 22 u en ben deze voormiddag om 7 uur terug gestart. En moet dan ook telkens 10 km fietsen wat geen pretje is met deze koude. Maar met de bus is vanuit mijn woonplaats te ingewikkeld, ik ben dan zo lang onderweg en moet overstappen en zo....
tzal dus aan vermoeidheid liggen allicht. gelukkig ben ik nu enkele dagen vrij.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je schrijft dat je je vanmiddag nog heel moe voelde en zelf moest overgeven. Ik denk dat je oververmoeid bent. Vaak komt dit pas echt goed naar voren als je je eindelijk kan ontspannen. Daarom zijn mensen ook vaak ziek in het weekend of op vakantie. Ik denk dat het goed is om te accepteren dat je je nu even ziek voelt. Neem je rust, drink veel water en als je trek hebt wat bouillon. Bekijk hoe dit voelt in je maag. Voelt het goed en heb je nog meer honger, dan eet je weer een beetje. Geen trek? Dan eet je even niet. (Bouillon is wel goed omdat je dan zout binnen krijgt.)
Geef je lichaam de tijd om bij te komen. Als je hier tegen gaat vechten zou je wel ziek kunnen worden. Voel je je weer wat beter ga dan vooral naar buiten. Frisse lucht helpt bij mij vaak goed. (Ik ben geen arts en ga hier af op mijn eigen ervaring en wat ik hierover wel eens heb gelezen.)
Het kan diverse oorzaken hebben.
Misschien ben je overwerkt en steven je op een burn out af.
Ook dan krijg je last van koude rillingen en innerlijke koude want jou lichaam is dan op.
Ook lichamelijke ongemakken zijn er dan.
Indien dit niet het geval is zou het ook een ijzer te kort kunnen zijn.
En verder zou je lichaam totaal uit balans kunnen zijn.
Probeer eens een lekkere warme chocomel of thee te drinken.
Trek je sokken over de pijpen van je broek en doe een sjaal om.
Maar als het echt er door komt dat je op een depressie/burn out af stevent dan is een bezoek aan de psygoloog de enige remedie.
11 jaar geleden
ik heb hier ook last van maar echt last heb ik er niet van omdat ik de verwarming niet aan doe ivm zuinig zijn ik vindt het leuk om te bezuinigen
ik kleedt me warm in huis dan voel ik mij goed
snachts kruik in bed