Mijn hand is blauw, wat kan er aan de hand zijn?

Afgelopen weekend heb ik wel een bal op mijn vinger gehad, dit deed even pijn maar bleef niet aanhouden. Nu (3dagen later) heeft de bovenkant van mijn hand een blauwe waas. Lijkt een blauwe plek. En mijn vingers zijn heel donker. Wat kan dit zijn?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3.5K

Antwoorden (3)

Ik zou je handen massèren met olie
Misschien is het gewoon een blauwe plek een blauwe plek hoeft niet meteen te verschijnen als de kleur blijft en er geen enkele vérandering komt zou ik even langs de huisarts gaan misschien is er iets gekneusd of gebroken maar dat betwijfel ik als je zegt dat je geen pijn hebt.Beterschap :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja een hockeybal doet erg pijn dus ik dénk dat het een blauwe plek is of dat je vinger is gekneusd kan dus ook bij mij was ie dus een keer omgeklapt niet helemaal natuurlijk maar hij was toen helemaal blauw ik heb hem gemasseerd met olie en dat verlichtte veel pijn uiteindelijk bleek dat ie gekneuzen was nu heb ik geen last meer ervan maar het was handiger geweest van me om naar de huisarts te gaan dus ook miss voor jouw want nu als ik soms een verkeerde beweging doe met mijn vinger krijg ik énorm veel pijn dus ik zou hem massèren en ff langs gaan bij de huisarts
Dit is - zoals je het nu beschrijft - gewoon een klassiek voorbeeld van een blauwe plek. Deze kunnen meteen of na een paar dagen zichtbaar worden en het duurt even voor het weg is.

Mijn dochter hockeyed ook en heeft dit ook regelmatig (tip volgende keer: koop een handschoen ter bescherming!)

Het blauw wordt veroorzaakt doordat dit gebied een blessure heeft (meestal wat bloed gelekt uit de haarvaten) en wordt nu goed doorbloed zodat bloedcellen de boel kunnen opruimen en repararen. Een gelige kleur komt doordat er hemoglobine wordt afgebroken.

Als het niet pijn doet en je merkt dat het de komende dagen wel iets minder wordt is er niets aan de hand. Ik raad je aan zalf te kopen voor kneuzingen. Dat kan Arnica zalf zijn of een andere zalf. De meeste zalven bevatten pijnstillers, dus als je geen pijn hebt zou ik iets van arnica nemen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
antwoord

het lijkt op een blauwe plek/bloeduitstorting, die in de meeste gevallen na ongeveer een week verdwijnt.
grotere bloeduitstortingen kunnen nog wat langer zichtbaar blijven.
echter, voor de vingers die "heel donker" zijn, zou ik zeker even een afspraak maken bij de huisarts.

een hockeybal wil je niet tegenkomen!
ik weet het, ik heb er eentje opgevangen op mijn bovenlip. nog een wedstrijd gespeeld, pijn ja, het deed pijn, was verdoofd door de pijn, na de wedstrijd naar het ziekenhuis: zonder verdoving mijn lip gehecht! nooit meer laat ik dat gebeuren! dát deed pas pijn...

maar bij jou lijkt het een behoorlijke blauwe plek, een vinger is ook een kwetsbaar onderdeel, toch raad ik je aan voor de zekerheid naar de huisarts te gaan.
wij kunnen denken wat we willen, hebben ook de nodige ervaring, maar zijn geen arts.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
jodokus, kan me je reactie voorstellen met een kapotte lip. Helaas doet een verdoving in die regio net zoveel pijn als het hechten zelf.. Vandaar dat ze daar meestal vanaf zien.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@schildklier:
bedankt voor de uitleg, dat heb ik nooit geweten, en ik heb in mijn verdere leven toch aardig wat verdovingen in die regio gekregen.