Kun je letterlijk, lichamelijk ziek worden van stress?

Door een conflict met mijn werkgever heb ik op moment nogal wat onrust en stress. Wie nieuwsgierig is, mag mijn laatste vraag lezen. Nu heb ik sinds ongeveer twee jaar COPD, dat ging de laatste tijd redelijk tot heel goed. Echter heb ik nu weer ontzettende last van pijn in mijn longen en op de borst, heb lichte verhoging en hoofdpijn. Ik ben bang voor een herhaling van een dubbele longontsteking. Mijn vraag is, kan stress dit veroorzaken? Kan stress letterlijk voor een verminderde weerstand zorgen? Dusdanig dat je er lichamelijk doodziek van kunt worden met alle gevolgen vandien...

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
6K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
jazeker wel.
Ritsuka
11 jaar geleden
ja, ik kreeg last van spanningshoofdpijn door stress. mijn schouders en nek waren heel gespannen, dat trok door naar mijn hoofd en ik had continue hoofdpijn door de week. Begon op zondagavond, omdat ik wist dat ik maandag weer moest werken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
kan inderdaad, je kan je misselijk voelen ,geen honger krijgen , zodat je dus afvalt..

Het beste antwoord

Een belangrijke aanduiding omtrent de relatie van stress tot het immuunsysteem werd verkregen door gegevens omtrent de invloed van psychische spanningen op het ontstaan van infectieziekten.Zo heeft men bij een groot onderzoek onder tbc-patiënten kunnen constateren dat zij vóór het uitbreken van de ziekte veel meer gebukt gingen onder psychische druk dan mensen uit een controlegroep.Stress kan dus iemand vatbaarder maken voor infecties. Bij kortdurende stress zal een eventuele infectie niet veel om het lijf hebben en zal het slachtoffer weer gauw herstellen, maar bij zware, langdurige stress zoals bij sterfgevallen, echtscheidingen of werkloos raken, kan er uiteindelijk een forse infectie ontstaan.Maar er moeten natuurlijk altijd eerst bacteriën of virussen aanwezig zijn, wil iemand ziek worden.Zit men bijvoorbeeld tijdens de examentijd net in een omgeving waar het wemelt van de bacteriën, dan loopt men een verhoogd risico. Men moet stress zien als de druppel die de emmer doet overlopen.Stress en slechte leefgewoonten kunnen fnuikend zijn; zeker als het om zware spanningen gaat. Veel roken, veel alcohol, slecht slapen en slecht eten ondermijnen immers ook het immuunsysteem. Daar komt dan nu de aangetoonde psychische factor stress nog bij.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Je kan wel lichamelijke klachten krijgen van stress.
Alleen bij een langdurige stressperiode kun je burnout klachten krijgen.
Voor mij was dit overmoeidheid, steken rondom de hartstreek, duizeligheid, benauwd gevoel en dagenlang kortademig. Ook hoofdpijn en maagklachten.
Zelf vermoedde ik in die periode een longontsteking, maar na controle waren mijn longen kerngezond terwijl ik wel pijn had en kortademig was.

Dus jou klachten kunnen inderdaad van stress afkomen, maar dit staat compleet los van COPD.

Voor alle zekerheid even na de huisarts.