Kan ik als minderjarige alleen naar de huisarts?

Ik wil graag binnenkort naar de huisarts zonder dat mijn ouders hier vanaf weten maar eerst heb ik een aantal vragen:

-Moet ik weten bij welke zorgverzekering ik zit met info etc.?
-Moet ik geld mee nemen naar de huisarts om te betalen voor de afspraak of regelt bijv de zorgverzekering dat?
-Kan ik zomaar bellen als minderjarige voor een afspraak?

Alvast bedankt voor jullie antwoorden!

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
11.2K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Vraag is al gesteld en beantwoord: http://www.goeievraag.nl/persoon-gezondheid/gezondheid/vraag/35881/minderjarige-huisarts
wilkers
8 jaar geleden
Ondanks het al gepost is, vind ik het wel zo makkelijk om het er toch nog eens neer te zetten. (Ook voor gebruikers die via Google binnenkomen) Dit kan gewoon, want er kunnen dingen voorkomen die je niet met je ouders wilt delen en toch opgelost moeten worden. Gewoon bellen en maken die afspraak.
Zelfde bron als welke WinnyS poste.

Antwoorden (2)

Als het goed is zijn alle gegevens bekend bij de huisarts en gaat de betaling automatisch via de zorgverzekeraar.
Je kunt als het goed is een afspraak maken let wel even op voor de volgende dingen:
Bij kinderen van 0-12 jaar beslissen in principe de ouders over het wel of niet uitvoeren van behandelingen en krijgen de ouders ook informatie (desgevraagd). Ik weet ook niet 100% zeker of je dan alleen bij de arts kunt zitten.
Bij 12-16 jaar is het in principe de bedieling dat door zowel ouders als patiënt toestemming moeten geven en recht op informatie hebben (behalve in 'bijzondere gevallen').
16 en 17 jarigen mogen zelf beslissen en alleen zij krijgen informatie.

Je kunt trouwens altijd bellen naar de praktijk om eventuele vragen te stellen.

Ik hoop dat het hiermee duidelijk is.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Het zou in principe gewoon moeten kunnen. Ben nu zelf 16 en ga vaak alleen , maar toen ik 14 was heb ik het ook wel eens gedaan. Al je gegevens staan al in het systeem, wel moer je je naam doorgeven etc. En bellen voor een afspraak kan ook gewoon zonder probleem, en je hoeft geen geld mee te nemen.
Je ouders hoeven er trouwens niet perse achter te komen, mochten ze echt op zoek gaan dan wel