Wat betekent te veel witte bloedplaatjes?

Mijn oma heeft vorige maand te horen gekregen dat ze te veel witte bloedplaatjes heeft. Weet iemand wat dit kan betekenen?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
1.2K
Amadea
3 jaar geleden
Je kunt een teveel aan bloedplaatjes hebben en ook een teveel aan witte bloedcellen. Maar er bestaan geen witte bloedplaatjes. Dus welke van de twee betreft het?
taillie
3 jaar geleden
teveel aan witte bloedcellen is volgens mij leukemie?
Amadea
3 jaar geleden
Dat is één van mogelijkheden. Het kan ook komen door een infectie, kinkhoest, klierkoorts, allergie, stress, pijn of angst.

Antwoorden (1)

Een teveel aan witte bloedplaatjes bestaat niet. Wel kan je een teveel hebben aan bloedplaatjes in het algemeen of specifiek witte bloedcellen.

In het geval van een teveel aan witte bloedcellen, wordt dit leukocytose genoemd. Zo worden er bij mensen met leukemie te veel onrijpe witte bloedcellen geproduceerd. Hierdoor komt de productie van normale bloedcellen in het gedrang en ontstaat er een tekort aan normale bloedcellen.

In het geval van een teveel aan bloedplaatjes wordt dit essentiële trombocythemie (ET) genoemd. Bij essentiële trombocythemie (ET) maakt het beenmerg teveel bloedplaatjes aan waardoor deze gaan woekeren in het bloed. Dit kan onder andere bloedstolsels veroorzaken in de aders of slagaders. De aandoening zorgt niet altijd voor klachten en vaak wordt het toevallig ontdekt tijdens een bloedonderzoek voor een andere reden.