Ik ben al 2 dagen gestopt met roken. Nu vraag ik me af, Is er enige verbeteringen met me conditie/gezondheid? Als ik als vb Ga rennen?

normaal rook ik half pakje per dag. Is er enige verbeteringen? als ik als voorbeeld ga rennen? of moet ik echt werkelijk maanden zijn gestopt? En alsjeblieft niet die kinderachtige antwoorden van.. Ja moet je maar gaan rennen he? kom je er van zelf achter. Want ik ben even opzoek naar een snelle antwoord

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.3K
Ritsuka
11 jaar geleden
Goed bezig met stoppen :)

Antwoorden (5)

ik ben al 5 jaar gestopt. Geen enkele verbetering in gezondheid of conditie gemerkt. Ik had ook nergens last van, dat was geen stopreden.
Ben ook niet beter gaan ruiken en eten smaakt me ook niet beter dan toen ik nog rookte.
Het enige voordeel dat ik heb is dat ik niet meer als een paria buiten hoef te staan en het scheelt een hoop geld.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Na twee dagen ga je dat nog niet echt merken, daar heb je wat meer tijd voor nodig. Overigens, als je gaat lopen en je hebt daarvoor niet echt veel gesport dan heb je toch een rustig opbouwend schema nodig, zoals beginnen met 500 meter joggen en 500 meter wandel, en dit 2 keer en dat dan weer een hele week iedere dag (ofzo, zat schema's te vinden op het web).

Maar het goede nieuws is dat je het echt gaat merken na een maand of twee, drie al.

Toegevoegd na 2 minuten:
N.a.v. het antwoord hierboven:

Als je niet gaat sporten merk je weinig tot niets, hoewel ikzelf wel met smaak en ruiken gemerkt heb dat het beter werd. Maar dat was na een jaar ofzo en ik heb altijd gevonden dat je daarvoor niet hoeft te stoppen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee, dat merk je later pas. Je zit nog in de ontwenningsfase. Afkickverschijnselen zul je vast (nog) hebben, en de komende tijd zal dat zo blijven. Conditie (lichamelijke gesteldheid) is iets wat je niet zomaar krijgt. Daar moet je inderdaad wat voor doen. Rustig opbouwen! Beging met recreatief sporten.
Goed dat je gestopt bent. Volhouden! Afleiding zoeken.

Toegevoegd na 4 minuten:
Je zult je op den duur fitter gaan voelen. Gezondheid (conditie) is iets waarop je je hele levensstijl moet aanpassen. Gezonde voeding (niet uit een potje) en bewegen horen daarbij. Smaak & reuk zullen verbeteren. (reeds gezegd). Het lastige is: Het gaat allemaal heel geleidelijk, dus je zult het niet ineens merken. Probeer bijvoorbeeld op te schrijven hoe je je nu voelt, en doe dat om de paar dagen/week.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
gefeliciteerd funburb de eerste twee dagen heb je gehad richt je vervolgens op de volgende dag, maar de stappen niet te groot.

ruim twee jaar geleden ben ik gestopt!
van gezond naar bronchitis, naar astma, naar echt last hebben van... dan stop je dus uiteindelijk toch.

het snelle resultaat is minder hijgen, als je het volhoudt zal je steeds beter merken dat bijvoorbeeld de trap oplopen minder moeilijk is dan voorheen.
fietsen gaat makkelijker en langer houd je het vol.

dus snelle resultaten: minder hijgen, je rokershoestje zal je ook kwijt raken en minder geld uitgeven.
alle andere resultaten duren veel langer en daar moet je inderdaad echt iets voor doen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is heel verstandig om bij het stoppen met roken iets te gaan doen in plaats van het roken. Sporten is een positieve impuls voor het lichaam en dus zou hardlopen inderdaad een idee zijn. Je moet het wel vééél meer tijd gunnen, na twee dagen merk je nog niets, je lichaam is dan nog lang niet bijgekomen van de roofbouw die je erop gepleegd hebt door het roken.