Hoe kan het dat ik voor de ene kat erg allergies ben en voor de ander nauwelijks?

De ene kat kan ik mijn neus in zijn vacht steken en de andere kat (met name noorse boskatten) kan ik bijna niet bij in de kamer wezen. Hoe kan dit? En welke katten staan er bekend om wienig allergien te veroorzaken?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Amadea
11 jaar geleden
Er staat inderdaad op diverse fora te lezen dat mensen die allergisch op katten reageren daar bij Noorse boskatten geen last van hebben.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ik heb er juist bij noorse boskatten last van. echt enorm...
wat dan wel weer laat zien hoe waardevol die fora zijn voor mij...haha. Dus de katten die daarop staan hoef ik dus iig niet te nemen.

Het beste antwoord

Het belangrijkste allergeen bij de kat is het Fel d 1 eiwit. Dit eiwit wordt geproduceerd door de talgklieren in de kattenhuid.
Ook wordt Fel d 1 gevonden in het speeksel van de kat. Sommige kattenrassen zouden minder van het Fel d 1 eiwit aanmaken dan de gemiddelde kat. Onder andere de Russische Blauwe en de Devon Rex zouden tot deze rassen behoren. (zie verder in bron 1)

Zwarte katten schijnen ook meer allergeen te zijn dan bijvoorbeeld rode. Ik heb dit zelf ook ondervonden. (zie verder in bron 2)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
hey dat is geinig, want de kat waar ik inderdaad geen last van had was een rode. Dus een rode devon rex zou ideaal zijn. En hoe zit het bij sphinxen dan?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
enigste antwoord, maar wel waardevol.