wat is jet beste om zsm van spit af te komen?

Hoe kom ik het snelste van spit af?
Kan me binnenshuis amper verplaatsen, de pijn is echt ondragelijk.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
23.8K

Het beste antwoord

Pijnstillers nemen, beste is paracetamol, 2 stuks per keer 3 keer daags. En, hoewel dat vreselijk is: bewegen! Zo veel mogelijk. Ga verder plat op de grond liggen en leg de benen vanaf de knieën op een gewone stoel. Op die manier ontlast je de rug en ontspannen de spieren. Verder buikspieroefeningen doen, altijd plat op de grond met het bekken gekanteld..
Verder zou je een fysiotherapeut kunnen inschakelen,dan krijg je functionele oefeningen.
Ondertussen: aan je houding denken, voortaan rechtop lopen, op een rechte stoel zitten ( zitten is sowieso verkeerd), nooit schuin bewegen, nooit bukken maar door de knieën, zware dingen tegen het lijf houden als je moet tillen of iets dragen. Beter je hele lijf draaien (dus met de voeten beginnen) dan alleen vanaf het middel. En nogmaals: hoe meer bewegen, hoe beter. Wandelen is perfect. Ik ken je probleem maar al te goed, helaas. Beterschap.!

Toegevoegd na 6 minuten:
In het verleden werd altijd eerst rust voorgeschreven. Ik heb wat plat gelegen....Die tijden zijn voorbij nu uit diverse studies is gebleken dat bewegen beter is. Sindsdien beweeg ik zoveel mogelijk en inderdaad, hoewel de pijn vreselijk kan zijn, het helpt. En : warm houden, kruik!
Een arts kan ook een spierverslapper voorschrijven waardoor de kramp in de spieren rond het SI- gewricht vermindert. maar in de tusentijd, schuifelen maar.....
Als je een partner hebt, vraag die dan je onderrug te masseren. beetje olijfolie is al goed. Ook iemand die niet kan masseren, komt al een heel eind.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

2 tabletten paracetamol nemen (ik hoop dat je die in huis hebt). De dienstdoende huisarts of huisartsenpost bellen, de situatie uitleggen en vragen of ze een pijnstiller willen voorschrijven. Ik heb zelf ooit Diclofenac gekregen, die mag je gebruiken in combinatie met paracetamol. En dan proberen iemand te vinden die voor jou de medicijnen op kan halen bij de dienstdoende apotheek. Ik weet precies wat je nu meemaakt, dus ik wens je heel snel beterschap!

P.S. Wel opletten! Wanneer de pijnstiller (bijv. Diclofenac) gaat werken, ben je heel snel geneigd te veel te gaan bewegen, waardoor je je rug weer overbelast.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dankje, dit dacht ik zelf ook, maar tegenwoordig moet je dus wel zelf eerst naarde dienst doende arts maar kan dus helemaal niks zelf op dit moment.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Idd, dat is ook míjn ervaring. Ik neem 3x per dag 1 paracetamol en 1 ibuprofen. Heb zelf mn boodschappen gedaan en nog die van iemand anders. Was eigenlijk teveel, maar ja. Bedankt voor de tips. Zitten schijnt idd je rug véél te belasten, toch wel raar. Je kunt moeilijk de hele dag heen en weer lopen...
Een spit of lumbago geneest meestal in enkele dagen of weken. De behandeling is afhankelijk van de ernst van de rugpijn.
Het kan in de eerste plaats nodig zijn een rustpauze van een à twee dagen in te lassen. Rustpauze betekent in dit geval wel geen bedrust. Het is belangrijk dat je niet voortdurend stilzit, maar ook een beetje probeert te bewegen.
Vermijd dat je je diep moet bukken, zware dingen heffen of op lage stoeltjes zitten. De meeste mensen met een lumbago zijn na een week al vrij van de klachten.
Gewone pijnstillers als paracetamol of aspirine kunnen je helpen de pijn te onderdrukken. Soms zijn iets zwaardere pijnstillers (op basis van morfine) of spierontspanners noodzakelijk.
Een chronische lumbago wordt vaak op een andere manier behandeld. De arts kan dan kinesitherapie, oefentherapie of manuele therapie aanbevelen.
Versnellen gaat dus niet, je kunt de pijn wel onderdrukken met pijnstillers, ga in ieder geval even naar je huisarts om deze je de juiste pijnstilling te laten adviseren.