Kan ik een gekneusde rib hebben?

Gisteren ben ik met bmxen op mijn zij gevallen, toen had ik het gevoel dat mijn borstkas dichtklapte zegmaar en dat ik moeilijk adem kon halen (moeilijk uit te leggen maar dit heb je wel eens als je op je borstkas valt). Ik bleef met mijn achterwiel maken en in de lucht maakte ik een vervelende beweging met mijn rug waarna ik dus op mijn linkerzij/rug viel. Nu is mijn linkerzij nog wel een beetje gevoellig maar dat valt wel mee, maar nu heb ik heel veel last van mijn rib op mijn rechterzij en dan een beetje aan de kant van mijn rug. Dus niet voor, maar achter. Als ik wat dieper ademhaal of kuch doet het daar veel pijn en ook als ik erop druk. Het is echt op 1 duidelijke plek. De pijn daar is net iets later gekomen dan ik was gevallen. Kan ik een gekneusde rib hebben? Zo ja, kan ik dan een tijd niet meer bmxen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
7.9K

Het beste antwoord

Een kneuzing van de ribben ( ook soms contusio genoemd ) is een beschadiging van het omliggende weefsel rond de ribben als gevolg van mechanisch geweld ( hard contact met een stomp voorwerp ). Er is dus sprake van van een kneuzing of beschadiging van het omliggende weefsel rond de rib en geen kneuzing van de rib zelf. Dus in feite is het een kneuzing op de rib. Het is wel opmerkelijk dat gekneusde ribben over het algemeen meer pijn veroorzaken dan gebroken ribben. Het is van belang om bij gekneusde ribben goed adem te blijven halen, om zo de kans op een longontsteking te verkleinen. In dit geval zijn er geen breuken of veescheuringen aanwezig, dit is het geval als de ribben gebroken zijn. Gekneusde ribben zij te herkennen aan een aantal symptomen:
Pijn in de borst of in de rug bij ademhaling en bewegingen zoals lopen, ronddraaien of handen omhoog steken;
Pijn in de borst of in de rug bij hoesten, lachen en niezen;
Zwellingen in de borst;
Tintelingen op de borst;
Stijfheid op de borst;
Bloeduitstortingen en ronde vlekken op de borst;
Vaak is de pijn eerst niet zo erg, maar wordt erger tijdens het slapen / volgende ochtend.
Wat kan men het beste doen bij de bovengenoemde symptomen?
Ten eerste is het van belang om naar de huisarts te gaan of bij erge pijn, spoedeisende hulp van het ziekenhuis te krijgen. Een kneuzing van de ribben kan worden bevestigd door echografie of een röntgenfoto. De huisarts zal meestal een pijnstiller voorschrijven zoals paracetamol, aspirine of ibuprofen. In heel erge gevallen kan men ook worden opgenomen in het ziekenhuis. Er zijn ook een paar dingen die u zelf kunt doen om de pijn bij gekneusde ribben te verlichten. Ten eerste is het belangrijk om geen bewegingen te maken die pijn doen zodat het weefsel rond de ribben niet verder beschadigd wordt. Ga rustig zitten of liggen. Als men toch bewegingen moet maken is voorzichtig zijn heel belangrijk.

Rib kneuzingen zijn heel moeilijk te behandelen omdat de dokter de rib niet in het gips kan zetten. De genezingsproces is ook vrij lang en duurt van 5 tot 10 weken, afhankelijk van de leeftijd en het gezondheidstoestand. Het enige wat bij gekneusde ribben gedaan kan worden is met rust genezen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Dat kan natuurlijk; je hebt een behoorlijke klapper gemaakt!
Advies: naar de huisarts. Daar kan je ook meteen vragen, of je door kunt gaan met bmxen of niet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hij zou ook nog wel gebroken kunnen zijn. In beide gevallen (kneus of breuk) is er niet veel meer aan te doen dan rustig houden. Een gebroken rib kun je niet "zetten".