wanneer kun je smartegeld vragen?

ik ben voor ruim een jaar terug geopereerd aan mijn knie, heb een kunstknie gekregen
maar vanaf het moment dat ik thuis kwam heb ik nog steeds pijnklachten, en die worden steeds erger
ik heb al een second opinion gehad en daar bleek, zenuwen beschadigd en te veel ruimte in de knie
nu overweeg ik om smartengeld te vragen, mijn hele sociale leven is aardig ingedampt, zit noodgedwongen veel thuis en loop met een stok. (het zou beter moetenzijn met een nieuwe knie, niet dus)
wie kan mij raad geven?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (2)

Je zou recht op smartengeld kunnen hebben als de arts aantoonbaar verwijtbare fouten heeft gemaakt.
Een arts heeft een 'inspanningsverplichting' wat inhoudt dat hij zijn best gaat doen om je beter te maken. Als hij het verknoeit, maar wel serieus zijn best heeft gedaan om zijn werk goed te doen maak je geen enkele kans.

Alleen als je kunt bewijzen dat hij bijvoorbeeld onder invloed, ongediplomeerd of totaal ondeskundig was heb je misschien een kans.

Je kunt het geval natuurlijk wel aankaarten bij het ziekenhuis (of je verzekering) om eens te horen wat de mogelijkheden zijn. Er zijn klachtenprocedures.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat een nare situatie, ik kan het begrijpen dat je je naar voelt.

Neem een zeer goeie advocaat met ervaring, zo,n proces duurt vaak jaren, maar dat is wel de weg.
Ga anders eens wat rondvragen naar mogelijkheden voor smartengeld bij letselschade advocaten. Je kunt als je niet veel inkomen hebt een pro deo advocaat krijgen.

Ga tevens (eventueel in overleg met je advocaat) naar een andere gespecialiseerde arts en vraag om een second opinion en wellicht een schriftelijk verslag over de gemaakte fouten, dit heb je ook nodig in de zaak.
Voordat je ookmaar iets laat herstellen, zorg dat je schriftelijk op papier hebt staan, dat er een fout gemaakt is. Dit als bewijs.

Succes en probeer te focussen op wat je nog wel kunt. Dan maar als een piraat de weg op nu even. :) grtj M