Kun je in de sauna een blaasontsteking oplopen?

Ik ben dinsdag naar de sauna geweest en kreeg daar ter plekke last van een acute blaasontsteking terwijl ik daar nog nooit last van heb gehad...Ik heb ondertussen een 5 daagse kuur antibiotica gekregen van de dokter dus hopelijk is het snel weer verdwenen.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
16.3K

Antwoorden (5)

Dat kan overal vooral als je naakt op een vies oppervlak zitten gaat.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ontstekingen gedijen bij warmte. Je had de ontsteking al, maar door de extra warmte is deze extra snel gaan ontwikkelen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Blaasontsteking wordt meestal veroorzaakt door de E-coli bacterie (een darmbacterie). Misschien dat je die bacterie al een tijdje in je blaas had en dat het door de warmte wat versneld is gaan optreden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Waarschijnlijk toeval dat je er ter plekke last van kreeg. Een blaasontsteking heeft wel enige tijd nodig om zich te ontwikkelen.

Een blaasontsteking is meestal een infectie van je eigen darmbacteriën.

Goede hygiëne, dus goed afvegen van voor naar achteren en als je er gevoelig voor bent, snel wassen na sex voorkomt al veel problemen.

Helaas krijgen veel vrouwen er in hun leven vaak mee te maken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hoi cieleke,

Het lijkt me hier eerder het geval, van een tekort aan vocht. In de sauna verlies je namelijk heel veel vocht. Terwijl je lichaam aan de andere kant zeer veel afvalstoffen begint uit te scheiden, zowel via de huid als via de nieren en de urine. Dit o.a. door de hitte en het effect hiervan op de organen.
Je urinezuren en afvalstoffen in de urine worden dus meer en ge concentreerder, en je vocht verdwijnt vooral via de huid (het zweten). Daarom is het ook belangrijk zeker 1 a 1,5 liter water bij te drinken bij het naar de sauna gaan, tussendoor of erna.
Dus de volgende keer, om zoiets te voorkomen, veel drinken in de sauna.
Te weinig vocht is soms een oorzaak van een blaasontsteking.

Wat betere preventie is tegen blaasontsteking is GrandBerrie sap, geconcentreerd, dit kun je halen bij de biologische winkel. Je kunt ze in capsule vorm halen, maar de goedkope merken zijn flub. Een echte aanrader, is de geconcentreerde sap, een paar glazen elke dag en je blaas is schoon. (naast veel water) succes!