Bacteriën kunnen zich ook nestelen in het slijmvlies van keel
en keelholtes. Sterke vermeerdering van ziektekiemen kan
pijnlijke ontstekingen veroorzaken van je keelholte,
amandelen en strottenhoofd. De meest voorkomende
symptomen zijn klachten bij het slikken, een droge en ruwe
keel en heesheid.
Een ernstige vorm van keelontsteking is angina. Dat zijn
zwellingen van de amandelen en de directe omgeving
daarvan. Sterke pijn, hoge koorts, braken en een moeilijke
ademhaling zijn de typische symptomen. Angina moet door
een arts behandeld worden.
Bij keelontsteking kunnen ook de stembanden ontstoken raken
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Door een virus dat je ergens oppikt. Heb er al vaak een opgepikt, maar vraag me niet waar, het is er ineens. Symptomen: pijn bij slikken, en algehele lamlendigheid, niet echt ziek, maar ook niet echt prettig voelen. Zuigtabletjes verlichten wel, maar zoals mijn dokter zei: met medicijnen duurt het een week, zonder 7 dagen, ofwel: gewoon uitzieken, het gaat wel over
11 jaar geleden
Keelpijn komt meestal door een ontsteking van het keelslijmvlies. De pijn kan ook naar uw hals en oren trekken. Keelpijn gaat vaak samen met verkoudheid.

Wat zijn de verschijnselen?

De een heeft last van een licht branderig gevoel, de ander heeft heftige pijn in de keel. Door de keelpijn of door zwelling van het slijmvlies in de keel ontstaan slikklachten. Het keelslijmvlies en uw keelamandelen kunnen rood worden en opzwellen. Achter in de keel ziet u soms witte stippen of dik, taai slijm. Vaak zijn de klieren in uw hals opgezet en gevoelig. Bij keelpijn kunt u ook koorts hebben.

Hoe ontstaat het?

Keelpijn wordt meestal door een verkoudheidsvirus veroorzaakt. Het virus nestelt zich in het slijmvlies van de neus en keel en veroorzaakt daar een ontsteking. Dit gaat vaak samen met verkoudheid en hoesten.

Keelpijn kan ook ontstaan door een bacterie. Meestal is dit een bacterie met de naam streptokok. Een keelontsteking met de streptokok wordt ook wel angina genoemd.

Keelpijn kan ook ontstaan door irritatie van de keel: bijvoorbeeld door verkeerd stemgebruik (schreeuwen, zingen, veel praten), veel schrapen van de keel, droge of verontreinigde lucht, en roken. Irritatie van de keel kan ook heesheid veroorzaken.

Toegevoegd na 1 minuut:
http://nhg.artsennet.nl/kenniscentrum/k_voorlichting/NHGPatientenbrieven/NHGPatientenbrief/PBR6a.htm