Hoe kun je uitrekenen welke voeding een buikpijn veroorzaakt? Zie uitleg.

Ik heb prikkelbare darm en moet uitzoeken welke voedingsmiddelen klachten geven, alleen weet ik niet goed hoe lang de voeding er gemiddeld over doet om naar mijn dunne darm te gaan, en naar mijn dikke darm.

Hoe reken je dat uit zodat je weet welke voeding voor de klachten zorgt?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
10.5K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
heb al 20 jaar er last van !
weinig/geen melk drinken ,,,koolzuur
Ice thee enz opletten ...chocolade ...erg gekruid voedsel !!!
sterkte ...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat is best lang ja, ik nu pas 3 jaar. Bedankt voor je advies ;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
PDS, die diagnose kreeg ik ook. Ik heb 5 a 10 jaar last gehad, ligt er een beetje aan vanaf wanneer ik het meetelt, het begon rustig. Ondertussen heb ik geen klachten meer, maar dan heb ik ook mijn voedingspatroon omgegooid. o.a. geen bewerkte supermarkt melk, maar wel rauwe melk en kefir dat daarvan gemaakt is. Het beste is voeding te eten waarvan je zeker weet dat je geen last hebt, en dan langzaam dingen toe gaan voegen.
Kijken wat klachten veroorzaakt werkt soms ook, maar meestal mis je dan dingen, doordat je veel dingen tegelijk eet. Denk bijvoorbeeld aan melk/lactose (dat zit in veel sausjes) en E621 wat ook in veel pakjes zit. (en veel verschillende namen heeft)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Met alle respect hoor, ik waardeer het enorm maar ik weet hoe en wat met pds, ik heb het al een tijdje, maar om te kijken waar ik last van krijg, wil ik dus ook voor mezelf een beetje duidelijk krijgen hoe ik het kan uitrekenen wanneer t mn darmen bereikt heeft

Antwoorden (7)

Ik kan niet heel goed antwoord geven maar ik weet dat voeding gemiddeld 3 uur in je Maag zit. Ik weet niet of je hier wat aan hebr maar dit is alles wat ik hoer over weet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat kun je niet uitrekenen. Daar is geen formule voor. Je moet eigenlijk kijken naar de volgende en vorige dag. Je hebt vandaag last? Wat heb je gisteren gegeten? Zo moet je verschillende combinaties gaan maken. Ga er maar van uit dat je last hebt na: koffie, chocolade, kaas, sla /rauwkost/ vezelrijk fruit, melk, varkensvlees. Minder last heb je van : vis, rijst, rundvlees, kip, ei, noten, yoghurt, kwark, karnemelk .....
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Alles nauwkeurig bijhouden.
Hoe laat eet je, wat eet je precies, wanneer krijg je de klachten. Als je dit een tijdje volhoud ga je vanzelf verbanden zien.
En dan kun je gaan experimenteren met dingen weglaten.

Ik weet van een kennis van mij dat ze last krijgt van melkproducten, maar dit kan voor iedereen met PBS anders zijn.
Ritsuka
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt. Heel nauwkeurig bijhouden lijkt me lastig, maar ik zal het proberen. Ik eet/drink sowieso geen tot zelden zuivel, dus dat scheelt
Als je wilt weten welk tempo jouw spijsvertering ongeveer heeft kan je dat met bepaald voedsel óngeveer uitrekenen.
Bijvoorbeeld wanneer je bietjes eet, kan je zien wanneer de ontlasting wat rood is.
Ik weet van iemand die erachter kwam door middel van een maaltijd met hete sambal, die vóelde precies wanneer die maaltijd ehm... ontlast werd zullen we maar zeggen, maar ik vermoed dat bietjes beter zijn als je al een prikkelbare darm hebt.
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Okee, dankje. Ik zal het gaan proberen :p
Kristal
11 jaar geleden
Ja, je komt er gauw genoeg achter hoor ;-)
Ritsuka
11 jaar geleden
Goede tip ja, veel spinazie of bietjes eten
Hooguit enkele uren van je maag naar de dunne darm (zeg 1 uur, 3-5 uur dunne darm (duodenum en ileum), 60 uur dikke darm (colon, rectum). Je kunt de totale tijd goed meten door spinazie te eten, het bladgroen wordt nauwelijks verteerd.
Om snel de vinger op de zere plek te leggen zou je kunnen beginnen met broodmaaltijden een of twee dagen over te slaan, en dan weer eens avondmaaltijden. Op zo een manier kun je steeds weer de mogelijkheden halveren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Heb het als volgt geleerd: begin met alleen riist. Voeg dan na een dag iets toe, bijvoorbeeld kipfilet. Dan na een dag weer iets, bijvoorbeeld een ui, en zo verder. Krijg je last van de ui, dan laat je die weg en je voegt iets.anders toe.
Maar eigenlijk bij alles wat je dus wil proberen, neem zo min mogelijk tegelijk, dan weet je het snelst wat de boosdoener is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dus de heledag door alleen rijst eten? Lijkt me niet gezond
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat lijkt mij idd ook niet de beste methode omdat je dan wel heel erg lang bezig bent om het allemaal uit te zoeken en omdat je in die periode volgens mij toch wel een gebrek gaat krijgen aan bepaalde koolhydraten,vitamines,mineralen en noem maar op.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zou je gelijk in kunnen hebben. Maar je hebt niet meteen een tekort hoor. Steeds iets toevoegen is idd wel een ingewikkelde manier, maar wel heel betrouwbaar.
Ik heb het trouwens ook gehad, en na een paar jaar oppassen kan ik nu alles eten :-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nou ja, als in de hele dag alleen rijst eet weet ik niet of ik wel zo fit ben.
Ytje,ik heb al vanaf mij 12e jaar een prikkelbare/spastische darm en heb via een dietiste een lijst gekregen van wat wel dan niet goed is voor het merendeel van deze patienten.Uiteraard werkt het niet bij iedereen hetzelfde maar als je eenmaal met dit dieet begint merk je vanzelf waar je eventueel al dan niet tegen kunt en kun je het dieet a/d hand daarvan zelf aanpassen.Het is daarom wel handig om aan het begin elke dag op te schrijven wat je hebt gegeten en gedronken!

Het is me opgevallen dat het in de loop der jaren wel veranderd,waar ik eerst helemaal niet tegen kon eet ik nu zonder problemen en waar ik juist wel tegen kon krijg ik nu last van.

Ik vraag me eigenlijk af van wie je dit ( ingewikkelde) advies hebt gekregen?

Ik hoop dat je iets aan mijn advies hebt en wens je er sterkte maar vooral succes mee.
Groetjes vlindertje

Toegevoegd na 18 uur:
Normaal doet een maaltijd er 24-30 uur over om te verteren,de langste tijd brengt het eten door in de dikke darm en de endeldarm.Bij de meeste mensen is een stevig ontbijt rondmiddernacht helemaal verteerd. Er is 50% meer tijd nodig om een avondmaaltijd te verteren dan een ontbijt. Deels omdat de snelheid van de motorische activiteit van het spijsverteringskanaal 's-nachts ongeveer half keer zo hoog ligt als overdag.

Zie zeer uitgebreide bron!
Ik hoop echt dat je hier wel iets aan hebt/mee kunt!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik vroeg mij dit zelf af, ik wil er zelf mee aan de slag en niet met een dietiste want die helpt mij niet goed. Ik vroeg mij dit af zodat ikzelf ongeveer kan uitrekenen en terugdenken waar het aan gelegen kan hebben. Toch bedankt voor je advies.