Ik heb sinds 3 dagen jeukende bultjes over bijna me hele lichaam, wat is het?

Het zijn geen rode bultjes, het lijkt net of er vocht in zit en ik krijg ze alleen in de avond. Overdag heb ik er geen last van.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (3)

Misschien heb je last van warmte uitslag als je lichaam tot rust komt.

Wat is warmte-uitslag?

Warmte-uitslag op borst en schouders
Warmte-uitslag ontstaat omdat de zweetklieren en haarzakjes (follikels) van de huid verstopt raken. De kleine zweetklieren eindigen in een zweetporie in de opperhuid. Grotere zweetklieren zijn vaak verbonden aan een haarzakje, waardoor bij een verstopping van die klieren dus ook het einde van het haarzakje verstopt raakt.
Bij warmte-uitslag zijn de zweetklieren niet (meer) in staat om het zweet naar buiten te werken. Dit gebeurt vaak wanneer er druk op de huid wordt uitgeoefend, door bijvoorbeeld strakke kleding of wanneer twee huidlagen op of tegen elkaar gedrukt worden (onder de borsten, tussen de billen, in buikplooien). Omdat het menselijke zweet zoveel zout bevat, kan het de huid behoorlijk irriteren. De verstopping met zweet veroorzaakt dan ook kleine ontstekingen en irritaties in de huid die zich tonen als kleine doorzichtige of rode bultjes.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Is het niet handig om via onderstaand te 'testen' wat je hebt? Het is natuurlijk geen diagnose van de arts, maar het geeft je wel een indicatie.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat heb ik ook.
Je moet naar de dokter gaan.
Die geeft je 1 doos pillen en 2 soorten cremé's om erop te smeren waar het jeukt.