Herkent iemand dit,anders als dat de dokter het herkent?De huisarts zegt dat het n ernstige vorm van "raynaud" is maar ik twijfel.

mijn duim is beschadigt a.g.v. ..lijden aan het syndroom v raynaud en roken,dit volgens de dokter. Maar ik vind 't vreemd dat het alleen mijn duim en licht mijn wijs en middelvinger treft. Ik heb in de tuin gewerkt,sperziebonen geplukt en van alles meer..zou het 'n reactie op 'n plant kunnen zijn?
De top van m'n duim is pijnlijk en dik geworden. Hij voelt aan als 'n partje van 'n mandarijn die uitgedroogd is in de zon..m'n nagel heeft 'n beetje losgelaten en er zitten kleine rode puntjes,lijkt ook op bloeduitstortinkjes als naaldenpuntjes,op de top.
Heeft iemand zoiets eerder gezien? (Ik ga al naar 't ziekenhuis en dit is m'n tweede dag zonder tabak,ik twijfel gewoon nog steeds aan deze diagnose..)

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.2K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Al heel knap hoor!
Twee dagen zonder tabak
Je hebt het ergste gehad
Ben niet bekend met het ziektebeeld
Maar ik vond dat ik moest zeggen dat het knap is!
Hou vol en beterschap x
HeerVoldemort
11 jaar geleden
Ik zit ook aan een reactie op een plant te denken. Ik heb nog nooit iemand gezien die dit kreeg van roken. De ziekte van Raynaud ken ik niet. Maar hiet wel de symptonen, komt het je bekend voor?
http://www.ziektevanraynaud.nl/ Als je twijfelt, kun je altijd een second opinion vragen natuurlijk.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja,k ken de ziekte..o.h.a 'n onschuldige ziekte..ja,'n second opinion maar hier op goede vraag krijg ik toch beter antwoord en mijn vermoedens worden bevestigd.
HeerVoldemort
11 jaar geleden
Nou ik hoop dat het in ieder geval mee valt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@ else wat betekend de afkorting o.h.a? @ Ivy4u, waarom vertel je hier niet wat je denkt dat het is?
GV is voor iedereen bedoeld zodat we er allemaal van kunnen leren!
Rieneke1
11 jaar geleden
vlindertje, ik denk; over het algemeen.
HeerVoldemort
11 jaar geleden
Idd dat denk ik ook, vind overigens dat Ivy4u erg deprimerend klinkt (en dan heb ik het niet over de naam) alsof Else niet lang meer onder ons is ofzo...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Aha Rieneke dank je wel! Ik ken die afkortingen allemaal niet meer ;-(
Door het sms-en komen er dagelijks zoveel bij dat ik het niet meer bij kan houden! @else, het "kan" een onschuldige ziekte zijn zolang je heel zorgvuldig met je handen en voeten om gaat,bij beschadigingen is de kans op infecties erg groot.
Het is ook erg belangrijk om handen en voeten goed warm te houden.
Zelf heb ik dag en nacht plotseling krampen in tenen en vingers wat buiten dat het erg pijnlijk is ook gevaarlijk kan zijn ( klein voorbeeldje:deelname a/h verkeer) ik laat bv ook van alles uit mijn handen vallen! Ook al ga ik er nog steeds van uit dat dit niet is wat je hebt ga ik toch nog een bron geven zodat het beeld wat duidelijker wordt: Fenomeen van Raynaud | Reumafonds.nl
www.reumafonds.nl/Voorlichting Nogmaals sterkte met alles!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@HeerVoldemo, ik ben het helemaal met je eens,dat gevoel kreeg ik ook toen ik die reactie las! Vandaar dat ik op die manier reageerde ;-)
HeerVoldemort
11 jaar geleden
Hehe, ik dacht dus echt dat je bedoelde dat Else dood zou gaan. Daar schrok ik nogal van. *blush*
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@ Ivy4u, wat vreselijk voor je naaste familielid ( gaat het na alle ellende te hebben doorstaan inmiddels,voor zover mogelijk,iets beter?) Ik kan me nu goed voorstellen dat je dit niet zo maar "even" neer wilde schrijven,ik ben bang dat else hier ook niet vrolijk van werd toen ze je bericht las!
Of het overigens "exact"dezelfde verschijnselen zijn daar heb ik mijn twijfels over omdat else flink tekeer gegaan is in haar tuin,waardoor ik denk aan ontstekingen (maar ik ben ook geen arts al voelt dat wel vaak zo omdat ik zelf zoveel ziektes en aandoeningen heb) of is dat met je familielid ook zo begonnen?
Ik hoop dat else op korte termijn meer weet!
Hartelijk bedankt voor je uitleg!
Groetjes vlindertje
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Lieve vlindertje;heer voldemo en ivy..dank vr julie reactie's en zorgen..heel lief,wil julie bijna ontmoeten ;) Ik vind t helemaal niet erg,zo'n mogelijke (ernstige) 'diagnose'..daarom stel ik jum 'n vraag. Gister bij 't vaatlab geweest voor tests. met m'n doorbloeding en aderen is niets mis. volgens deze dokter ben ik gevoelig en en trekken mn aderen in 'n spasme:vernauwen akuut. Tsja,volgens mij is 't dan toch 'n infectie..weinig weerstand,het is er de laatste maanden bij ingeschoten (moeder overleed plots,in juni) dus 't zal 'n samenloop zijn..ik zal aan de vitaminen en weer elke avond koken.
Heel erg bedankt voor de reacties. XL

Het beste antwoord

Hai, in de eerste plaats even dit: WOUW wat ontzettend knap al 2 dagen zonder tabak... (ik ben jaloers ;-) !

Ik durf te zeggen dat ik ook ernstig twijfel aan de diagnose van deze arts ( wat voor dokter is het en ( als ik vragen mag?) waarom naar het ziekenhuis?

Ik durf dit te zeggen omdat ik zelf al zo'n 30 jaar lijd aan het syndroom van Raynaud maar dit nog nooit heb gehad en het ook niet bij dit ziekte beeld past! Hoogst waarschijnlijk heb jij gelijk en ook aan de foto te zien lijkt dit een beschadiging door of allergische reactie van een plant!

Toegevoegd na 4 minuten:
Oh ja, ik rook ook ( heel veel) maar heb nog nooit zo'n duim gehad,wel als ik in aanraking ben geweest met bv een cactus oid!

Sterkte en groetjes vlindertje
( ik ben trouwens wel reuze benieuwd wat er uit de onderzoeken komt!)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Goh,blij met je/uw reactie..m'n huisarts zegt dat 't 'n ernstige vorm van Raynaud is,ik heb 'm mijn theorie voorgelegd maar dat sloeg i in de wind. Hij heeft me door verwezen naar chirurgie,ik dacht meer aan de dermatoloog (=voor huid problemen als k 't goed heb)
Ik heb heel wat zakken met bonen geplukt toen..en zaden van de stokroos. De klachten kwamen pas n week of anderhalf later.
En dank voor 't compliment..ik ben hyper naar n shagje. :(
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik laat 't je weten..alvast bedankt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Else het compliment heb je meer dan verdiend ;-) heb je veel gerookt?
Ik hoop echt voor je dat je het vol houdt,stukken beter voor je gezondheid en portemonnee :-) ( zegt deze kettingrookster heel wijs hahaha) Als ik lees wat je allemaal hebt gedaan ( waarschijnlijk zonder tuinhandschoenen?) verbaast het me niet echt dat je duim er zo uit ziet!
Dat het pas na ruim een week zo erg is geworden zou misschien kunnen komen omdat het is gaan ontsteken! Ik vind het heel vreemd dat je met het Raynaud fenomeen (is de officiele benaming) naar chirurgie bent verwezen want het is een reumatische aandoening ?!?! Toch,voor de zekerheid nog even een vraag,komt onderstaande je bekent voor of helemaal niet? Citaat:
Wat is het fenomeen van Raynaud? Als u last heeft van het fenomeen van Raynaud, dan worden in bepaalde situaties uw bloedvaten te smal om voldoende bloed door te laten. Uw vingers en tenen kunnen daardoor verkleuren en pijn gaan doen. U krijgt vooral klachten door kou of als een reactie op spanning. Ik hoop dat de chirurg met het verlossende antwoord komt!
Moet je lang wachten voor je terecht kunt?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dank voor je antwoord..