Beste medicijn tegen door je rug gaan?

Ik kreeg gisteren last van mijn rug tijdens het hockey en kon het er niet uitlopen. Ik heb veel last gehad gisterenavond en vanmorgen kon ik niet zitten, staan en liggen. Is dit door je rug gaan? Ik heb naar mijn inzien geen rare beweging gemaakt, maar nu heb ik heel veel last. De pijn zit in mijn onderrug en daar heb ik wel eens eerder last van gehad.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
11.2K

Antwoorden (6)

Ik heb het vroeger ook regelmatig gehad. Je kunt het door je rug gaan noemen, maar waarschijnlijker heeft er heel even een zenuw knel gezeten tussen je wervels.

Als je er vaker last van hebt zou je eens bij een fysiotherapeut of manueel therapeut langs moeten gaan.
Naast het behandelen van je huidige probleem, hebben zij ook een aantal oefeningen om je rug sterker te maken en in de toekomst problemen zoveel mogelijk te vermijden/draaglijk te maken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ga naar de huisarts of rechtstreeks naar de fysiotherapeut. Die kan je tips geven over hoe je nu het beste kunt bewegen. Bewegen? Ja, bewegen, over het algemeen is stil gaan liggen uit den boze bij rugklachten ook al lijkt dat tegenstrijdig. Natuurlijk moet je daarbij wel denk aan rustige bewegingen, ga liever lopen dan fietsen en doe rustig aan. Probeer zoveel mogelijk aan je houding te denken (rechtop en symmetrisch) en vermijd tillen.
Houdt je rug warm door middel van kleding en eventueel spiroflor en neem eventueel een warme douche.
Probeer te ontspannen, zet je spieren niet 'op slot', neem desnoods een pijnstiller als je door de pijn niet meer kunt ontspannen of bewegen. Succes.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk dat t gewoon spierpijn is omdat je sport en zou paracetamol nemem. Eventueel voltaren k (lees wel bijsluiter) Maar beter is nog even naar je huisarts gaan,want ik heb geen medische opleiding gehad!!!!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Paracetamol tegen de pijn en zoveelmogelijk gewoon bewegen is HET middel tegen dit soort klachten. Blijf bewegen zodat je spieren niet vast gaan zitten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens de NHG standaard (telefoonwijzer voor doktersassistenten) wordt het volgende advies gegeven voor rugpijn:

Heb je naast de pijn nog andere klachten zoals:
-Bleek, klam, gevoel flauw te vallen, misselijk, overgeven of kortademig, neem dan meteen conact op met je huisarts.
Ook bij koorts, pijn bij het plassen, niet kunnen plassen, ergens geen gevoel (benen handen voeten oid) tintelingen of krachtverlies, ook contact opnemen met dokter.
Voor de rest geldt het volgende advies:
-Blijf ondanks de pijn in beweging; pijn betekent niet dat er iets beschadigd is.
-Wissel vaak van houding.
-Neem een warme douche of ga onder een infraroodlamp; dit verzacht de pijn.
-Slik zo nodig paracetamol als pijnstiller, zodat u gemakkelijker kunt blijven bewegen. Probeer, als paracetamol niet helpt, diclofenac (voltarenK) of ibuprofen.
-Neem 1 tot 2 dagen rust als bewegen niet goed mogelijk is. Houd niet te lang rust, dit vertraagt het herstel.
-Fysiotherapie en medicijnen zijn niet nodig; deze versnellen het herstel niet.

Informatie:
-Lage rugpijn wordt meestal niet veroorzaakt door iets ernstigs, ook niet als de pijn hevig is.
-Lage rugpijn kan een paar weken aanhouden, maar gaat bijna altijd vanzelf over.
-Lage rugpijn heeft niet altijd een duidelijke oorzaak.
-Oorzaken kunnen zijn overbelasting van de rug (ook het langdurig aanspannen van de rugspieren is een vorm van overbelasting) of een verkeerde beweging.

Wanneer de pijn aanhoud en/of je het zelf niet vertrouwd kun je natuurlijk altijd bij je huisarts terecht.

Sterkte.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Neem voorlopig een pijnstiller. Beweeg met mate en belast je rug niet teveel.
Als de pijn morgen niet een beetje beter is, ga je best naar de huisarts.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Plus 1 zou k ook doen naar arts gaan
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt DREAMQUEEN :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
You're welcome :)