Wat is een effectief en snel laxeermiddel?

Volgende week ga ik op vakantie. Dan kan ik zeker weten weer 3 dagen achter elkaar niet poepen omdat ik moet wennen aan een vreemd toilet. Dan voel ik me erg slecht en opgeblazen met buikpijn. Let op; ik bedoel dus een laxeermiddel dat binnen een half uur tot een uur werkt!!! Een snel werkend middel dus. Heeft iemand een idee? Dus geen Dulcolax, Wapiti, een klysma ook niet! Een klysma maakt maar een klein deel van je darmen leeg. Ik bedoel dus iets om in te nemen dat vlotjes werkt. Iemand een idee en ervaring ermee?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
70.8K
Amadea
11 jaar geleden
Lees eens wat hier staat, misschien ga je er dan anders over denken en het oplossen door je dieet aan te passen: http://www.gezondheid.be/index.cfm?fuseaction=art&art_id=617
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is geen kwestie van dieet ; niet kunnen poepen zit tussen de oren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Inderdaad Marleen: Dat geeft hij zelf al aan.
Wat kan helpen: voldoende vezels en voldoende vocht, dan gaat het 'technisch' in elk geval allemaal goed.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik weet zelf ook wel dat het tussen m'n oren zit! Maar daar schiet ik nu niets meer mee op. Tsjonge jonge, ik zit gewoon te wachten op een antwoord op de vraag. Al die goedbedoelde tips.... daar heb ik NIKS aan. Die kan ik zelf ook wel bedenken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je het probleem niet bij de wortel wilt aanpakken maar alleen symptomen bestrijden, LIJKT dat misschien wel zo. Echter, met laxeermiddelen heb je dikke (nou, eigenlijk dunne) kans dat je op de meest onmogelijke tijden met de grootst mogelijke spoed en veel geknetter en gespetter naar het toilet moet , terwijl je ontspannen, op rustige tijden (desnoods 's nachts) en een gezond menu een ontspannen vakantie kunt hebben. Als puber had ik er ook last van hoor, toen ik me nog inbeeldde / bang was dat iedereen op MIJ zat te letten, en in de gaten hield wanneer ik ging. Nu gelukkig al jaren niet meer.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Dirkje: je weet zelf dat het tussen je oren zit, en toch vraag je om kant-en-klare symptoombestrijdingsmiddeltje...
Je zoekt blijkbaar geen echte oplossing voor je probleem, maar een pilletje. Op naar de huisarts dus, huismiddeltjes en permanente oplossingen interesseren je blijkbaar niet.
ItisILeClerc
11 jaar geleden
wat is 'wennen aan een toilet'?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@euc: het is een vraag en antwoord forum, en geen discussieforum. Je zult daarom (juiste) antwoorden als zodanig moeten accepteren en niet categorisch afwijzen omdat ze niet in je straatje passen. Met alle respect: dirkje wekt de indruk van een verwend mannetje dat zijn problemen snel en pijnloos verholpen wil zien en zich niet wil verdiepen in de oorzaken en het wegnemen daarvan. Onze ziekenhuizen zijn overbezet met zwaarlijvige mensen die door hun eigen gedrag in de problemen gekomen zijn en soepeltjes geholpen willen worden om weer terug te kunnen naar hun oude, foute levensstijl. Vooropgesteld dat iedereen met een probleem geholpen mag (moet) worden, mag daar best tegenover staan dat men zich inspant om verdere problemen te voorkomen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Klop AdrieK, dirkje is een ontzettend verwend mannetje en heeft in zijn drukke bestaan geen tijd voor slappe adviezen en soft gedoe. Als mijn TV kapot is ga ik ook niet zoeken naar de oorzaak, dan koop ik gewoon een nieuwe, klaar!
Amadea
11 jaar geleden
Laat ik nou tot nu toe hebben gedacht dat Dirkje een vrouw is? Maar nou herhaal je zelf dat je een mannetje bent!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee klopt Amadea, ik ben een vrouw!!!! Ben vernoemd naar mijn oma, die heette ook Dirkje. Maar ik herhaalde eventjes wat AdrieK zei, in zijn 'taal' zeg maar.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat een discussie hier zeg! Ook "tussen-de-oren" obstipatie is echte obstipatie, misschien was dat even vergeten? Als de werkelijke oorzaak erg moeilijk aan te pakken is, is er soms niets mis met wat symptoombestrijding. Heck, iemand met vliegangst die hooguit één keer per tien jaar vliegt adviseer je toch ook niet om een uitgebreide therapie tegen angsten te gaan volgen? Die laat je gewoon bij de huisarts twee oxazepammetjes halen. Hier is dat precies hetzelfde: als je niet kunt poepen, en veel vezels eten en drinken werkt niet, kun je best een mild laxeermiddel gebruiken, zeker als dat hooguit drie dagen per jaar is. Je hebt zelfs kans dat na dit jaar het probleem volgend jaar al veel minder is als Dirkje een paar dagen een geschikt laxeermiddel gebruikt, vanwege de vertrouwengevende positieve ervaring van dit jaar. En Marleen: spetteren en knetteren hoeft niet, als je maar het juiste middel voor deze specifieke kwaal gebruikt.
Amadea
11 jaar geleden
Oké Lies, maar punt is dat Dirkje vraagt om een middel dat binnen het uur werkt. En dat raden wij af!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Stelde Dirkje dan de vraag:
Willen jullie alsjeblieft afraden om een snel laxeermiddel te gebruiken? Nee! Die vraag stelde Dirkje niet Amadea. Dirkje krijgt veel antwoorden en reacties die ver afwijken van de gestelde vraag. Heeft Dirkje daar iets aan? Nee, daar heeft Dirkje niets aan. Punt. Ga voor meer informatie naar www.slechtantwoord.nl
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Klopt Amadea, dat raad ik ook af. En wel omdat, zoals ik in mijn antwoord uitleg, geen enkel oraal genomen laxeermiddel zo snel kán werken. Maar evengoed heeft roepen "het is psychisch" of "laxeermiddelen werken niet", of "je wilt alleen symptoombestrijding" volgens mij bijzonder weinig zin, terwijl ik weinig kwaad zie in het kortdurend en incidenteel gebruik van een laxeermiddel dat je vakantievreugde kan verhogen. Op de reactie van je lichaam op stress en een veranderde omgeving heb je niet altijd evenveel invloed, en al helemaal niet op korte termijn.

Antwoorden (8)

Voor mij herkenbaar.
Het punt is als je, je daar nu al zorgen over maakt, gaat het zeker niet lukken. Het is een psygisch probleem. Je kan daar wel heftige middelen tegenaan gooien maar dat raad ik je af. Dan raak je namelijk de hele vakantie ontregeld.
Wat je eventueel kan doen is een dag voordat je gaat pruimen te eten (gedroogd/geweekt)
Verder dus dat psygisch probleem aanpakken.
Ik zorg ervoor dat niemand in de buurt is en doorspoelen op het moment dat je ontlasting krijgt. (dan horen mensen het niet)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
iets wat effectief en snel werkt als laxeermiddel:

zeer effectief is ontbijtkoek en koffie (zwarte) en de al genoemde pruimen.
genoeg vocht, veel drinken dus, om de laxerende werking aan de gang te houden.
ook veel vitamine c of kauwgom met sorbitol werkt laxerend.

uit onderstaande bron:

Producten aan welke een (licht) laxerende werking worden toegeschreven zijn onder meer: pruimen, ontbijtkoek, koffie, verschillende theesoorten en kruiden zoals venkel, dit met de opmerking dat te allen tijde voldoende vocht tot zich genomen dient te worden, om de eventueel laxerende werking te effectueren. De inname van grote doses vitamine C, of kauwgom met sorbitol heeft een laxerend effect. Laxeermiddelen worden vaak misbruikt door mensen die lijden aan boulimie of anorexia nervosa. Een te hoge dosis laxeermiddel kan lichte diarree tot hevige (on-ophoudbare) waterdiarree, en uitdroging tot gevolg hebben.

Toegevoegd na 16 uur:
(vergeten: geheugen als een vergiet!)
als ik zelf dit probleem heb, drink ik een hele fles van een liter sinasappelsap (aldi 0.99) perfect: binnen 24uur resultaat.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
een eetlepel olijfolie werkt voor mij altijd heel goed, je zou het als het ware kunnen zien als glijmiddel voor je ontlasting.
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
een eetlepel olijfolie? wordt je daar niet misselijk van als je dat (hoe?) opeet ?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Stokbrood staat erom bekend dat je er verstopping van krijgt...
esth0r
11 jaar geleden
ik knijp als ik een eetlepel olijfolie doorslik altijd mijn neus dicht, en dan giet ik de olijfolie als het ware achter op mijn tong, daarna drink ik meteen iets anders, overigens werkt het niet laxerend, het helpt tegen verstoppingen
Je zou bij de huisarts metamucil kunnen vragen. Dat is een vezelpoeder die de ontlasting zacht houdt. Het houdt water vast in dedarmen waardoor het niet hard wordt. Want het probleem is vaak als je een paar dagen niet kan gaan dat het hard wordt en daardoor steeds moeilijker gaat.
Je kan ook elke dag 1 a 2 eetlepels lijnzaad nog door bijvoorbeeld je zuivel doen. Dit stimuleert je darmen ook nog.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Eindelijk een normaal antwoord. Dat gedoe met pruimen, ontbijtkoek, vezels, veel drinken, koffie, lijnzaad.... allemaal al geprobeerd, maar het helpt geen ene ruk!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Is het niet beter om daar een paar dagen voor de reis mee te beginnen?
Gebruik nu zelf molaxole en dat werkt pas bij mij naar drie dagen..
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Slecht antwoord!
Waarom kunstmatige, dure, vezelzooi via de huisarts als het met natuurlijke middelen net zo goed, en vrijwel gratis kan? "die de ontlasting zacht houdt. Het houdt water vast in dedarmen waardoor het niet hard wordt"
Dat is namelijk precies wat de geadviseerde vezelrijke voeding ook doet. Helemaal gratis (tenminste zonder extra kosten).
Pruimen werken erg goed, zoals hierboven al genoemd is.
Een natuurlijk middel wat je zou kunnen proberen is zeezout.
2 a 3 eetlepels zeezout in een glas en dit oplossen in warm water. Heel smerig, maar het werkt fantastisch!
Denk erom dat je dit dag genoeg water drinkt.
Je raakt hier veel minder ontregelt van, omdat je geen chemische troep (medicijnen) inneemt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En werkt dit dan binnen een uur???
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bij mij wel ja, tenzij ik al een paar dagen verstopt zit.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bij de huisarts lactulose vragen... Bij mijn kids hielp dit vroeger binnen een uur... Denk bij volwassene denk ik ook wel.
Bij de huisarts lactulose vragen… Bij mijn kids hielp dit vroeger binnen een uur… Denk bij volwassene denk ik ook wel.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
absoluut, dat werkt zelfs binnen een half uurtje. Kun je ook gewoon bij de apotheek of drogist kopen. Ik moet er wel bij zeggen dat het uitermate smerig smaakt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja maarja... Ze wil snel naar de wc kunnen daar moet je wel iets voor over hebben. Wist niet dat je t ook zo kon kopen trouwens.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat is waar en wanneer je het door een glas sinaasappelsap roert valt het ook wel mee. Ja kun je gewoon kopen, bij het Kruidvat, Lactulose laxeerdrank staat erop.
Geen enkel oraal genomen laxeermiddel werkt binnen een half uur tot een uur. Dan heeft het middel nog maar amper van je maag naar je darmen kunnen gaan, laat staan dat het die vijf à zes meter dunne darm en anderhalve meter dikke darm al door is. Daar heb je echt veel langer voor nodig. Een laxeermiddel voor éénmalig gebruik (zoals bisacodyl) werkt na 8 tot 12 uur, en middelen die je wat langere tijd achter elkaar kunt gebruiken en die wat milder zijn voor je darmwand (lactulose, metamucil, movicolon, etc.) moet je eigenlijk minstens een dag of twee de tijd geven (behalve bij extreem hoge doseringen). Als je dus een middel wilt dat binnen een half uur tot een uur werkt, moet je inderdaad toch echt een klysma nemen of een zetpil dulcolax. Dat raad ik trouwens niet aan: bij verder gezonde darmen kun je veel beter extra vezels nemen en eventueel een osmotisch werkend laxeermiddel of bulkvormer, en moet je m.i. niet gaan lopen klooien met klysma's.

Volgens mij kun je in jouw geval het beste gewoon een dag vantevoren beginnen met een mild laxeermiddel. Metamucil, magnesiumoxide, lactulose of forlax kun je krijgen zonder recept, en dat zijn middelen die niet schadelijk zijn voor je darmen. Als je daar één of twee dagen voor je op vakantie gaat mee begint, en het gewoon een kleine week blijft gebruiken, kun je waarschijnlijk prima poepen in je vakantie. Persoonlijk zou ik metamucil aanraden: dat is een bulkvormer, dus het maakt de ontlasting soepeler doordat het vocht aantrekt en het volume vergroot, zodat het je darmen aanzet tot meer actie. Zeker bij verder gezonde darmen is dat waarschijnlijk het meest gezonde middel, en bovendien heb je weinig kans op winderigheid, wat je van de andere middelen vooral van lactulose erg kunt krijgen. Een ander voordeel van metamucil is dat het vooral de consistentie normaliseert, dus dat je niet zozeer dunnere ontlasting zult krijgen, wat je met de andere middelen wel snel hebt. Het maakt het vooral soepeler en normaliseert de consistentie zonder dat je dus het risico loopt dat je echt diarree krijgt als je wat meer neemt dan je darmen blijkbaar nodig hebben. Let er op dat je bij de metamucil echt extra moet drinken, anders werkt het juist averechts. Als je het oplost in een heel glas water en er daarna nog een extra glas water bij drinkt, moet dat goedkomen.

Toegevoegd na 1 minuut:
Je zou trouwens ook roosvicee laxo kunnen proberen. Als je alleen maar een beetje een extra zetje nodig hebt, is dat wellicht ook voldoende.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als middeltjes binnen een uur werken maakt dat alleen maar duidelijker dat het probleem 'tussen de oren zit'.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zegt wie? Het placebo-effect is alomtegenwoordig, en werkt echt niet alleen bij "ingebeelde" of "psychogene" kwalen. Integendeel. Daarbij: het feit dat een probleem deels psychisch is (wat hier goed kan, hoewel een lange autorit of verandering van voeding en ritme ook mee kunnen spelen) wil nog niet zeggen dat het er niet echt is. Als je door zenuwen diarree krijgt, moet je ook écht vaker gaan, of schoon ondergoed meenemen. En als je in darmen de onhebbelijke gewoonte hebben om in een vreemde omgeving wat minder hard te werken, kun je nog steeds niet naar de WC. Heel vervelend natuurlijk. Overigens is een middel dat binnen een uur werkt niet per se een illustratie van het placebo-effect: adviezen als "drink een glas lauw water op de nuchtere maag" hebben weinig van doen met dat ene glas water, maar dienen meer om de ontlastingsreflex op te wekken. Vooral koude dranken kunnen daar wel degelijk bij helpen. Maar in dit geval denk ik dat het wat soepeler houden/maken van de ontlasting toch beter werkt.
Ja, dat is Moviprep, kan je online bestellen. Dat werkt binnen één uurtje.
Ik moest het een paar keer gebruiken voor een darmonderzoek.
Prima spul.