Wat kun je doen tegen een lage bloeddruk?

Lage bloedduk. Ik ben beniewd of hier een 'behandeling' voor is. En ben benieuwd wat je hier nou zelf aan kunt doen (naast zout eten)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.6K

Antwoorden (3)

Geen drop eten, en kijken naar theedoos er staat waarschuwing op voor mensen met hoge bloeddruk. Dat moet je wel allemaal opletten. Dat is ook soort vorm van behandeling, maar dan wel eigen keuzes op produkten die je koopt...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar die producten waar die een waarschuwing bevatten voor mensen met een hoge bloeddruk (bijvoorbeeld zoethoutthee) kunnen juist weer gunstig zijn voor mensen met een lage bloeddruk. Drop is ook iets wat je bloeddruk verhoogt, je moet er alleen niet teveel van eten. Overigens zit in zoete drop meer zout dan in zoute drop.
Alleen zelfzorg: veel drinken, soms iets zouter eten (niet té zout natuurlijk), niet te snel opstaan uit liggende of zittende houding, je beenspieren zoveel mogelijk aanspannen tijdens het staan, of wat heen en weer lopen of op je tenen gaan staan, en eventueel steunkousen dragen (in overleg met arts en steunkousenspecialist). Ruim voldoende drinken is trouwens veel belangrijker dan zout eten. En gezonder ook.

Er bestaat medicatie die de bloeddruk verhoogt, maar dat wordt vooral gebruikt op de IC bij mensen die niet in staat zijn om hun eigen bloeddruk te reguleren, en bij patiënten die onder narcose zijn. Ik meen dat er wel eens wat geprobeerd wordt met medicatie wanneer iemand echt veel klachten heeft (meer richting orthostatische intolerantie, waarbij mensen soms nauwelijks kunnen staan zonder flauw te vallen), maar dat is bij huis-tuin-en keukenklachten (die overigens best vervelend kunnen zijn) niet aan de orde. Datzelfde geldt voor infuusbehandelingen met fysiologisch zout, bijvoorbeeld.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dus wat ga je doen met een te lage bloeddruk?
- Schrijf de klachten op en noteer wanneer je deze klachten hebt;
- Schrijf op wat de mogelijke oorzaken kunnen zijn;
- Schrijf op hoelang dat de klachten ongeveer duren;
- Wanneer treden de klachten op? Zit er een bepaalde logica in?

Het is van belang dat je met bovenstaande aspecten rekening houdt. Hoe meer informatie je hebt, hoe beter je er samen met de arts naar kunt kijken en hoe eerder je samen een oplossing hebt gevonden voor het probleem. Neem daarom nu de tijd om het samen op te lossen en zorg dat je van de te lage bloeddruk af komt. Dit heb je deels zelf in de hand, je weet namelijk zelf wanneer de klachten optreden, door dit met de huisarts te bespreken kun je samen naar de mogelijke oorzaken gaan kijken en een oplossing zoeken.
fremar