Hoe kom ik aan mijn hevige hoofdpijn?

De laatste week heb ik al twee keer gehad dat ik wakker word midden in de nacht en dan een enorm hevige hoofdpijn heb tussen mijn rechter oog en mijn rechter slaap. De pijn is zo hevig dat ik mijn rechter oog niet eens open kan houden en deze rood wordt en ook begint te tranen. Wat zou het kunnen zijn?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je kunt je beter afvragen hoe je er van afkomt, volgens mij ;)). Sorry vervelend voor je, heb geen tips helaas!

Het beste antwoord

Je omschrijving doet me denken aan clusterhoofdpijn, en dan geloof ik je absoluut als je zegt dat het een "enorm hevige" hoofdpijn was. Clusterhoofdpijn wordt wel "suicide headache" genoemd, omdat het mensen werkelijk tot wanhoop drijft. Het ontstaat rond de slaap en achter het oog aan één kant, is zeer hevig, komt in aanvallen, en het oog gaat vaak tranen en wordt rood. Ook de neus gaat soms lopen.Ook transpireren en bewegingsdrang (niet stil kunnen zitten, fysiek onrust, ijsberen) komen vaak voor. De aanvallen komen vaak in clusters voor, dus je kunt een paar aanvallen vrij dicht achter elkaar hebben (bijvoorbeeld in één week, of in een paar weken) om daarna weer een hele tijd aanvalsvrij te zijn.

Even een link met beschrijving, misschien herken je er iets van: http://home.wxs.nl/~mip/cluster.htm. Je zou eens kunnen googelen op clusterhoofdpijn om te zien of je in diverse omschrijvingen meer herkent, en ook de syndromen kunnen bekijken die op diverse sites staan vermeld als lijkende op clusterhoofdpijn, bijvoorbeeld chronische paroxysmale hemicrania, trigeminus neuralgie of migraine.

Even voor alle duidelijkheid: jouw hoofdpijn kan natuurlijk evengoed iets heel anders zijn, en als je plotseling hele hevige hoofdpijn hebt zonder dat hiervan de oorzaak bekend is, kun je het beste contact opnemen met je huisarts. Daarnaast wordt pas gesproken van clusterhoofdpijn als een patiënt minimaal vijf aanvallen heeft gehad, en komt het vaker voor dat iemand één of een paar aanvallen heeft, om er daarna nooit meer last van te hebben. Het hoeft dus niet zo te zijn dat jij - als dit inderdaad clusterhoofdpijn zou zijn - valt in de categorie van patiënten die zeer regelmatig dit soort aanvallen blijft houden. Als dat trouwens wél zo is, dan zijn er diverse behandelmethoden die aanvallen kunnen voorkomen en die aanvallen kunnen verkorten, hoewel die helaas niet bij iedereen even goed werken.

Zeker als je nog een keer zo'n hevige pijn hebt, raad ik je echt aan om naar je huisarts te gaan. Die kan je verder (laten) onderzoeken. Plotselinge hevige hoofdpijn kan ook reden zijn om verder neurologisch onderzoek te doen, want er kan natuurlijk veel aan de hand zijn in het hoofd dat ernstige hoofdpijn kan veroorzaken. En wat er ook aan de hand is, je huisarts - of eventueel een specialist waar je huisarts je naar doorverwijst - is de enige die je kan vertellen wat er precies aan de hand is, en die een goede behandeling kan inzetten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dit is inderdaad precies wat ik heb. Toevallig de laatste week twee keer, maar ik heb het ook eerder gehad en dan maximaal 1 keer per maand. Goed dat ik hier even mijn vraag gesteld heb, ik ben nu weer een stuk wijzer. Mocht het aanhouden, dan zal ik eens de huisarts een bezoekje brengen.