hoe kan ik vermijden dat mijn ogen zo moe worden van GSM of computer?

Mijn ogen zijn nog best okee, buiten brilletje voor lezen met lichte correctie en een ééntje om ver te kijken.
Maar als ik aan de pc zit of een spelletje speel op mijn gsm beginnen mijn ogen erg te branden. Idem als ik televisie kijk (doe ik nu wel zelden of nooit).
Bij de bioscoop heb ik dat niet.
wat kan ik doen zodat mijn ogen het langer aankunnen om naar een beeldschermpje te kijken? volgende week moet ik terug werken dus soms ook veel pc-werk, dus het zou handig zijn als mijn ogen minder branden dan.

1.9K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
stoppen met computeren, werkt altijd bij mij ;)

Het beste antwoord

Klinkt als.. geen juiste correctie in de bril, een niet-optimale ergonomie (afstand tot het beeldscherm) en/of droge ogen.

Ik zou even naar de opticien gaan om toch te controleren of je geen andere glazen nodig hebt. Boven de 40 à 45 hebben de meeste mensen een leesbril nodig, en ik zie dat jij die ook hebt. Voor ver heb je andere glazen nodig, als je die nodig hebt. Maar een beeldscherm, dat zit daar precies tussenin: niet zo dichtbij dat de leesbril juist corrigeert, maar de bril voor veraf doet dat ook niet. Soms is dan een aparte beeldschermbril nodig, die een correctie geeft die tussen de leesbril en gewone bril inzit.

Daarnaast is het goed om te kijken naar de afstelling van het beeldscherm. Heeft dit de juiste hoogte, staat hij niet te dichtbij of veraf? Kun je ontspannen zitten tijdens het werken aan de PC? Dat is belangrijk voor je héle lijf, maar ook voor je ogen: als je niet ontspannen zit, is alles meer inspannend.

Omdat het gaat over het beeldscherm, denk ik dat droge ogen zeker meespelen. Het lezen van een computerscherm IS vermoeiend voor de ogen, en een grotere belasting dan bijvoorbeeld het lezen van een boek. Veel mensen krijgen dan last van hun ogen. Ze nemen te weinig pauzes, zitten urenlang te turen op hun beeldscherm, vaak ook nog in ruimtes waar airco is of verwarming aanstaat met weinig goede ventilatie, wat de lucht erg droog maakt en je ogen ook droog.

Wat je daaraan kunt doen, is allereerst zorgen voor afwisseling in je werk. Ga liever niet urenlang alleen achter de PC zitten, maar wissel werkzaamheden die niet achter de PC hoeven, af. Als je een tekst moet lezen die ook op papier beschikbaar is of eventueel uit te printen is, doe dit dan. Wil je geen papier verschillen, zet teksten dan zoveel mogelijk over over een e-reader met E-Ink scherm, dat is veel rustiger en prettiger voor je ogen.

Drink daarnaast ruim voldoende, van weinig drinken worden ook huid en slijmvliezen uiteindelijk nog droger. Ga niet vlakbij een airco zitten, en knipper regelmatig of sluit af en toe je ogen even. Als je in staat bent om bij jezelf tranen op te roepen, (zoals sommige acteurs dit kunnen) maak daar dan gebruik van. Werkt dat allemaal onvoldoende, dan kun je kunsttranen (oogdruppels) halen bij de apotheek, en ook drogisten hebben oogdruppels speciaal voor vermoeide of droge ogen. Er zijn ook druppels die op recept verkrijgbaar zijn, maar bij een gemiddelde drogist of apotheker heb je ook zonder recept al ruim de keuze in middelen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

op het moment dat ze gaan branden, geeft dat eigenlijk al aan dat je er te lang achter zit.
Mocht je er verder af gaan zitten is dat beter, maar is vaak lastig, aangezien je het dan weer slecht ziet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een bezoek aan een opticien is in elk geval aan te bevelen. Er zijn speciale beeldschermbrillen. Maar als je zelfs al last krijgt bij een beetje televisiekijken, dan is er iets mis met jouw ogen. Blijkbaar zit je teveel te turen. Dus wellicht zal een gewone bril al helpen.

Toegevoegd na 2 minuten:
Niet goed gelezen, je hebt wel al een bril. Andere glazen voor die bril dan er nu inzitten is dan waarschijnlijk de oplossing.
Amadea
11 jaar geleden
Wen jezelf in de eerste plaats aan om regelmatig met je ogen te knipperen. Hierdoor worden ze vochtig gehouden en dit vermindert de klachten aanzienlijk. Probeer daarnaast niet langer dan een uurtje aaneengesloten achter de pc te zitten. Las een korte pauze in of ga een paar minuten iets anders doen. Het beste is om je beeldscherm zo neer te zetten dat het daglicht van opzij komt. Wanneer het daglicht direct op je computerscherm valt of wanneer je zelf tegen de zon in kijkt, moeten je ogen zich extra inspannen. Tot slot moet je er voor zorgen dat je beeldscherm op de juiste hoogte staat (bovenkant gelijk aan de bovenkant van je hoofd) en op de juiste afstand staat (op een armlengte).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
brandende ogen, droge ogen, scherp licht, turen, voor mij is de oplossing allereerst de letters een slag groter zetten (control +).
daarnaast heb ik jaren geleden een grappig brilletje gekocht bij de wibra (!) dat aangeprezen werd als "nachtbril" en het klopte, ik heb het heel veel gedragen achter het stuur 's avonds/'s nachts.
nu ik geen auto meer heb, lag het in de lade, totdat ik ineens last kreeg van mijn ogen en dacht dat een niet erg donkere zonnebril de oplossing kon zijn.
kort en goed de zonnebril was te donker, de nachtbril is perfect!
zoek een lichte (glazen geel/oranje) zonnebril, kijk in de winkel even op een computerscherm, en voor een paar euro ben je gered.

succes!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je kan de scherm helderheid aanpassen, en bij computerschermen ook de intensiteit klei. Zet deze allemaal eens een paar standjes lager. Gaat het al een stuk beter.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Geachte,

Je geeft het zelf aan als je last heb van vermoeide ogen, ben je te lang aan de computer of met je gsm ! Wat je kan doen is dan je ogen laten rusten en tijdelijk het gebruik van de pc of gsm sterk verminderen !

Neem ook voldoende je nachtrust die kan ook helpen !!

Meestal gaat deze klacht dan vanzelf voorbij.

Je kan ook de intensiteit van je beeldscherm aanpassen zodat de helderheid synchroon loopt met je dagindeling (zie verder)

Ik gebruik hiervoor een speciaal programma (je kan het gratis downloaden bij Stereopsis.com/ flux)

Voor meer info zie de bijgevoegde linken !

Succes !

Karel8158
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Vaak pauzeren.
Elke vijf minuten wegkijken van je scherm (liefst in de verte) en even knipperen. Elk uur (liefst vaker) een minuut of vijf, tien rust. Weg van je PC. Wat strekoefeningetjes voor je armen/polsen/rug. Een verse bak koffie, en weer aan de slag.