Kan een huisarts een viritueel darmonderzoek aanvragen?

Ik wil mijn dikkedarm laten onderzoeken maar zie enorm op tegen een colonscopie. Reden voor dit onderzoek is dat ik last heb van darmklachten rechts in de buik. Volgens de huisarts een prikkelbare darm. Een echoscopie en een buikoverzichtsfoto gaven geen bijzonderheden. Ik vertouw het zelf niet omdat ik het gevoel heb dat ik bij het opstaan even een gevoel van verdikking heb. De arts voelt bij onderzoek niets. Ik zie enorm op tegen een colonscopie en wil mijn darmen laten onderzoeken via een ct scan. Een aantal bedrijven die bodyscans uitvoeren maken reclame voor zon onderzoek maar als je ze belt zeggen ze dat ze het liever niet doen. Kan de huisarts dit voor mij regelen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.8K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ga eens met een natuurarts of natuurdiëtist praten, als die weten waar ze mee bezig zijn dan ben je er met een beetje geluk met paar maanden vanaf. (er er tenminste niks ernstigs aan de hand is, maar meestal is het een simpele overgevoeligheid voor een of meerdere voedingsstoffen)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank voor de reactie. Het gaat er bij nou juist om dat ik niet weet of het iets ernstigs is. De huisarts voelt en hoort geen bijzonderheden en echo en buikoverzichtfoto was goed. Toch blijft de twijfel regeren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Gooi je eetpatroon om en als dat werkt is het bijna zeker niet ernstig.
Ik weet dat ik het nu wat simpel voorstel, maar het is een goedkope methode die vaak werkt.
Ook ben ik een beetje bevooroordeeld, maar ik heb wel het geluk gehad dat ik er achter kwam dat het bij mij voedsel was, voordat de nare onderzoeken begonnen.. En je kan wel onderzoeken blijven doen, maar zekerheid krijg je toch niet, dat ze niks kunnen vinden zegt niet dat je niks hebt. Commerciële bedrijven raden niet zo snel een scan af, maar als ik dit stukje lees, dan begrijp ik wel waarom ze het liever niet doen: http://www.prescan.nl/gerichte-onderzoeken/darmonderzoek/het-onderzoek

Het beste antwoord

Een colonscopie gebeurt vrijwel altijd onder een roesje. Als jij je angsten met de arts bespreekt dan kan hij hier rekening mee houden.
Ik heb reeds meerdere malen een endoscopie en colonscopie moeten ondergaan. Alle keren heb ik heerlijk geslapen omdat de arts op mijn verzoek het roesje volledig toediende.

Toegevoegd na 2 minuten:
Ik denk dat een MDL arts wel een virtueel darmonderzoek kan aanvragen. Dit zal wel gemotiveerd moeten gebeuren en angst zal niet genoeg zijn denk ik. Overigens zal bij een geconstateerde verdikking wss alsnog een biopt afgenomen moeten worden dmv een colonscopie