Bij de fysiotherapeut, laat je doorverwijzen door de huisarts.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je hebt al heel lang geen verwijzing nodig van je huisarts om naar een fysiotherapeut te mogen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee, dat klopt, maar de spanning kan ook een andere oorzaak hebben dan spierspanning, al zijn er fysiotherapeuten die je ook kunnen helpen bij geestelijke spanning, de huisarts kan dan bepalen of je niet geheel andere hulp nodig hebt, dan jij zelf denkt en je doorverwijzen naar de goede hulpverlener. De fysiotherapeut is overigens ook geen arts.
Lichamelijk ontspannen kun je leren bij een fysiotherapeut.

Geestelijk ontspannen kun je leren bij een psycholoog. Afhankelijk van de oorzaak van je gespannenheid, kun je terecht bij een gewone psycholoog, een traumapsycholoog, een cognitief-gedragspsycholoog (CGT helpt vaak prima), of een andere psycholoog.

Een combinatie van geestelijke en lichamelijke ontspanning kun je leren bij bijvoorbeeld yoga, pilates, of zelfs bij een sport - mits die sport bij jou past zodat je er graag heengaat.

Het hangt dus maar net af van het soort ontspanning dat je zoekt, van de oorzaak van jouw spanningen, en van jouw persoontje. Zonder jou en jouw situatie te kennen raad ik je aan te beginnen bij de huisarts. Die kan je doorverwijzen naar de juiste psycholoog, therapeut, of jou tips geven - misschien één van de bovenstaande, misschien iets heel anders. Tenslotte is jouw huisarts een expert en ik niet, en kent jouw huisarts jou stukken beter dan ik.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een haptonoom is ook goed. Wel moet je dan een echte haptonoom hebben, niet iemand die ook fysiotherapeut is. zij hebben vaak een tweejarige opleiding ipv 10 jaar. Zij studeren ook een stuk psychologie. Hierbij komen vaak ook onverwerkte emoties vrij.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je kunt natuurlijk naar je huisarts gaan, die je verder stuurt langs allerlei artsen / specialisten (psycholoog eventueel), maar als je zeker bent dat je lichamelijk niets mankeert, checken bij je huisarts, kan je misschien beter naar een YOGA-cursus gaan, waar je leert totaal te ontspannen. Lichamelijk en geestelijk.
Daar zal je wel de tijd voor moeten nemen, dus niet een paar keer naar een cursus gaan, nee, je zal je echt moeten verdiepen in totale ontspanning.

Ik ken iemand die dat bereikt heeft met REIKI.
[Bij een behandeling lig je op een massagetafel, in een behandelruimte, waar een prettige ontspannen sfeer hangt, een aangename lucht en hele zachte (vaak "new age") muziek. ]
Degene die je behandelt, haalt de stress uit je lichaam door handoplegging op verschillende delen van je lichaam (bijvoorbeeld hoofd, schouders).
Ook ik heb dit ervaren en ik kan je vertellen: het werkt!
http://www.reiki-info.nl/reiki-behandeling/reiki-behandeling-waarvoor-een-behandeling.htm

(http://reikimiddendrenthe.mysites.nl/mypages/reikimiddendrenthe/507391.html)
Je kan ook voor een Reiki behandeling kiezen als je behoefte hebt aan een uurtje rustgevende ontspanning. Sommige mensen vallen tijdens de behandeling in slaap....