Brandnetels lijken me hele lichaam overgenomen te hebben, hoe?

Sinds enkele dagen heb ik enorm last van een gevoel wat je ook door brandnetels krijgt. Zo'n prikkelende pijnlijke jeuk die over me hele lichaam is, zeker rondom de plekken waar ik afgelopen week behoorlijk gezweet heb. Ik vroeg me wat het is en wat ik er tegen kan doen? (Dokter even weggelaten).

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.9K

Antwoorden (4)

Bij broeierige warmte en tijdens lichamelijke inspanning kan jeuk optreden als gevolg van zweten. Het dragen van kleding gemaakt van wol of ruwe vezels kan de huid prikkelen en daardoor jeuk veroorzaken. Ook synthetische kleding kan jeuk opwekken, door een slechte afvoer van de lichaamswarmte.
De algemene conditie speelt ook een belangrijke rol. Door lichamelijke invloeden (ziekten, vermoeidheid) of door psychische invloeden (emoties, stress) kan jeuk verergeren.

Wat je er zelf tegen kunt doen is katoenen kleding dragen. Je huid niet met veel zeep wassen en vooral niet met bad- of doucheschuim. Wél is het verstandig bad- of doucheolie te gebruiken en je in te smeren met een vette crème of zalf.
Na lichamelijke inspanning, bijvoorbeeld sporten, is direct en kortstondig douchen aan te bevelen.
Amadea
11 jaar geleden
Als je bent wezen zonnen op het strand kan je ook verbranden, hierdoor kan ook vreselijke jeuk onstaan over het hele lichaam en voornamelijk op de plekken waar je bent verbrand.

dit heet een zonnenallergie.

Je kunt methanolpoeder gebruiken, of ph neutrale zeep gebruiken tijdens het douchen of gebruik van bad.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat het is kan ik je niet vertellen maar je zou een huidschimmeltje kunnen hebben want het broeierige weer van afgelopen tijd en de natte klamme zweetplekjes zijn ideaal voor een schimmeltje. Even niks geen zeep en deo gebruiken en de huid goed drooghoude, evt met parfumloze talk poeder. Is het echter eczeem moet je de huid juist vet houden met een vettende zalf/creme zonder parfum die je bij de apotheek kunt kopen. Allebei de mogelijke kwalen vereisen dus een tegenovergestelde behandeling dus tja......daarvoor moet je echt even langs je huisarts gaan, geeft je wellicht het snelste verlichting.

Succes

Toegevoegd na 2 minuten:
(voor een huidschimmeltje ben je een zalfje van de ha nodig)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zo’n soort huiduitslag wordt dan ook ‘urticaria’ genoemd, wat brandnetelbrand betekent in medische termen. Als het oppervlak van je lichaam groot genoeg is kun je je er zelfs behoorlijk ziek van voelen. Helemaal duidelijk is het vaak niet om precies te krijgen wat de oorzaak is van zo’n eczeemachtige huiduitslag. Meestal is het een combinatie van aanleg, overgevoeligheid voor iets dat je gegeten hebt of waarmee je op een andere manier mee in aanraking gekomen bent en micro-organismen die zich van nature op je huid bevinden. Ook stress en zonnebrand kunnen bevorderende factoren zijn.

Vaak kun je de aandoening al een stuk verbeteren door een van bovenstaande oorzaken geheel of gedeeltelijk uit te schakelen. Een paar dagen rust kunnen wonderen doen, evenals het gebruik van een antischimmelmiddel, het vermijden van direct zonlicht of de stof waarvoor je overgevoelig bent. Lukt dat allemaal niet of komt het regelmatig terug dan kun je toch maar beter eens met je huisarts gaan overleggen over de mogelijkheden. De behandeling van de dermatoloog doet in hardnekkige gevallen vaak wonderen en tegenwoordig kun je ook naar een gespecialiseerde eczeemverpleegkundige verwezen worden, die een schat aan adviezen en tips kan geven om met eczeem om te gaan.