Kan ik blaasonsteking hebben opgelopen via eerste keer?

Ik ben naar de dokter geweest en heb te horen gekregen dat ik een blaasontsteking heb. Niets ernstigs natuurlijk, maar toch vervelend. Het rare is dat ik het na de eerste keer seks met mijn vriend kreeg. Hoe kan dat, en is dat mogelijk? En nu ben ik oolk nog eens ongesteld erbij, en heb erge menstruatiepijn, terwijl ik dat normaal nooit heb. Kan dat ook door de blaasontsteking komen? Alvast bedankt x

12 jaar geleden
5.1K
Ritsuka
12 jaar geleden
Ja, kan zeker door seks, zorg dat je plast na die tijd, en dat je handen gewassen zijn.

Antwoorden (3)

Door seks kun je wel sneller blaasontsteking krijgen. Het is verstandig om na het vrijen te gaan plassen.
Vrouwen hebben een korte plasbuis, en bacteriën hoeven dus geen lange weg af te leggen om bij de blaas te komen en daar last te veroorzaken. Door vrijen kun je die bacteriën ook nog wat dieper terecht laten komen, vandaar dat dat plassen wel belangrijk is. (Kijk maar even bij de andere vragen over blaasontsteking en blaasklachten.)
Blaasontsteking kan pijn geven, en samen met je menstruatie kan dat knap vervelend aanvoelen.
Meestal krijg je een antibioticakuur waarmee je in een paar dagen van je klachten af bent (wel de kuur afmaken!).
Beterschap!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja door seks kan je een blaasontsteking oplopen.
Dit komt doordat er bacteriën worden overgebracht tijdens de seks. Daarom moet je na de seks gelijk plassen en voor de seks kunnen jij en je vriend zich wassen.

Dit raadde mijn dokter mij aan!
Sterkte.

Tip om blaasontsteking te voorkomen: veel water drinken en cranberry pillen slikken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kunt makkelijk een urineweginfectie oplopen na het hebben van gemeenschap,daarom word vaak aangeraden na het hebben van gemeenschap te plassen.In de urine zitten zuren (urinezuur) die het voor een bacterie moeilijk maakt om zich verder te ontwikkelen.Verder is goede hygiene natuurlijk zowiezo belangrijk,samen douchen voor dat je daadwerkelijk sex gaat hebben,je vagina niet met zeep wassen zijn een paar tips.