Bultachtige plekjes op huid, wat is dit?

Ik heb dit al vaker gehad, vooral als het koud is buiten, op mijn handen en voeten heb ik een soort bultjes. Het lijkt of er vocht in zit als je erop drukt doet het erg pijn. Het zijn rode plekjes en zitten vooral op mijn knokkels van mijn handen en voeten. Ik zou graag willen weten wat dit is en of er iets tegen te doen is, want het ziet er niet leuk uit en voelt al helemaal niet leuk!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heb je een foto? :o
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
erhm-- nog niet maar ik zou er wel een kunnen toe voegen?

Antwoorden (1)

Dan heb jij vermoedelijk last van winterhanden en wintervoeten. Pijnlijke, rode tot blauwe, gloeiende, vaak jeukende, tintelende of branderige zwellingen ontstaan er dan. Meestal gaan de plekken vanzelf over binnen enkele weken.
De medische term ervoor is perniones. Het is een abnormale reactie van de kleine haarvaatjes in de huid op kou. Vooral de constante blootstelling aan lage temperatuur (rondom het vriespunt) in combinatie met hoge luchtvochtigheid en wind zijn van belang. Factoren zoals te strakke schoenen, te dunne sokken / kousen, vochtig klimaat en strakke handschoenen kunnen ook klachten doen ontstaan.
Er bestaat eigenlijk geen echte behandeling waarvan het effect bewezen is. Mogelijke behandelingen zijn:
• wisselbaden (waarbij de handen of voeten 2 à 3 minuten in koud en daarna in warm water ondergedompeld worden). Dit gebeurt het beste al voor de winter begint.
•massage.
• UVB therapie in het begin van de winter
• capsicum crème of Midalgan Forte
• vaatverwijdende middelen zoals Nifedipine of Adalat, diltiazem (Tildiem), prazosine, nicotinezuurderivaten zoals Complamin (xanthinolnicotinaat), Trental (pentoxyfylline), of Loftyl (buflomedil).
Amadea